Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii nauczycieli szkoły specjalnej na temat sytuacji trudnych mogących występować w szkole. Badaniem objęto 46 nauczycieli szkoły specjalnej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, w tym 38 uczących w klasach V-VIII szkoły specjalnej i ośmiu w szkole zawodowej specjalnej. Przedstawiono im listę 20 sytuacji trudnych, ustaloną na podstawie doświadczeń innych nauczycieli, literatury, obserwacji procesu kształcenia w szkole specjalnej. Stwierdzono duże zróżnicowanie oceny podanych sytuacji przez nauczycieli; były również sytuacje przez co najmniej połowę badanych ocenione tak samo. Jako powodujące największe obciążenie wskazywano sytuacje tj.: uczniowie mają wykonać pracę wymagającą słuchania i równoczesnego notowania wskazanych wcześniej słów; uczniowie wykonują pracę w pośpiechu, są ponaglani przez nauczyciela, mają mało czasu na wykonanie pracy; uczniowie wykonują pracę, której sposób wykonania nie został im wcześniej dokładnie wyjaśniony; uczniowie pracują w klasie, podczas gdy na korytarzu panuje hałas; uczniowie wykonują pracę bez możliwości zwracania się do nauczyciela lub innych uczniów o pomoc lub wskazówki; uczniowie mają wykonać pracę, która jest bardzo skomplikowana i wymaga dłuższego skupienia uwagi; uczniowie mają wykonać na ostatniej lekcji pracę wymagającą dużego wysiłku umysłowego. Jako sytuacje powodujące nieco mniejsze obciążenie najczęściej wskazywano następujące: uczniowie mają wykonać na ostatniej lekcji pracę wymagającą dużego wysiłku umysłowego; uczniowie mają wykonać pracę w klasie, podczas gdy ciągle ktoś wchodzi. Jako sytuacje o jeszcze mniejszym stopniu obciążenia najczęściej wskazywano następujące: uczniowie wykonują pracę na ocenę, która będzie wpisana do dzienniczka i przedstawiona rodzicom; uczniowie mają wykonać pracę wymagającą od nich dłuższego wysiłku fizycznego. Jako sytuacje o najmniejszym obciążeniu wskazywano następujące: uczniowie mają wykonać pracę w klasie, w której nie ma odpowiedniego oświetlenia; uczniowie wykonują pracę, której efekty będą oceniane na apelu szkolnym przed wszystkimi uczniami; uczniowie mają wykonać pracę na stolikach, które nie są dostosowane do ich wzrostu; uczniowie mają wygłaszać wiersz przed całą klasą przy tablicy, a nie ze swojego miejsca w ławce. |