BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Reakcje dzieci upośledzonych na sytuacje trudne w szkole specjalnej
Projekt badawczy:
  • Sytuacje trudne w szkole specjalnej
pokaż badania
Instytucja:
Data: [1990]
Badacz: Edward Pasternak, Dorota Posłuszna
Abstrakt:

Celem badania było określenie związku pomiędzy poziomem opieki wychowawczej rodziców a zachowaniem się dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w sytuacji trudnej o charakterze zagrożenia społecznego. Badaniem objęto 30 uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim z klas trzecich i czwartych Szkoły Podstawowej nr 26 w Lublinie i Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego we Włodawie. Zastosowano metodę analizy i oceny składników środowiska wychowawczego, opartą na Arkuszu Schematycznym J. Pietera, i eksperyment sprawdzający zachowanie się dzieci w sytuacjach trudnych (rozwiązywanie zadania z matematyki po uprzednim poinformowaniu, że o wynikach będą powiadomieni rodzice; wygłaszanie wiersza w obecności komisji oceniającej, z nagrywaniem na taśmę magnetofonową; takie same zadania uczniowie wykonywali wcześniej w sytuacji normalnej w klasie). Wyróżniono 18 uczniów pochodzących z rodzin o wyższym poziomie opieki wychowawczej i 12 z rodzin o niższym poziomie. Stwierdzono, że uczniowie z rodzin o wyższym poziomie opieki w sytuacji eksperymentalnej popełnili mniej błędów, uczniowie z rodzin o niższym poziomie – więcej. Wyciągnięto wniosek, że dzieci pochodzące z rodzin o wyższym poziomie warunków opiekuńczo-wychowawczych są bardziej odporne na sytuacje trudne, funkcjonują w nich podobnie lub nieco gorzej niż w sytuacjach normalnych; dzieci z rodzin o niższym poziomie są mniej odporne i popełniają w sytuacjach trudnych więcej błędów.

Deskryptory TESE: upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, uczeń, zachowania, wychowanie w rodzinie, rodzice
TESE descriptors: disability, intellectual disability, pupil, behaviour, family education, parents
Publikacje:
  • Pasternak, E. (1998). Reakcje dzieci upośledzonych umysłowo na sytuacje trudne w szkole specjalnej. Wychowanie na co Dzień, 12, 27-30.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"