BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Reakcje dzieci upośledzonych umysłowo na sytuacje trudne w szkole specjalnej
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: Edward Pasternak
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytania: jak dzieci upośledzone umysłowo reagują na wybrane sytuacje trudne występujące w szkole – czy występuje brak reakcji, reakcja emocjonalnego uaktywnienia i mobilizacji w działaniu, rezygnacja z działania i dalszego wysiłku lub unikanie dodatkowego obciążenia; które z reakcji występują częściej, a które rzadziej. Badaniem objęto 28 uczniów klas VI-VIII jednej ze szkół specjalnych dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim (22 dziewczęta, 6 chłopców). Zastosowano projekcyjne testy sytuacyjne – podano 10 sytuacji z odpowiedziami do wyboru. Stwierdzono, że badani uczniowie przejawiali różne reakcje na sytuacje trudne; w niektórych sytuacjach występowała wyraźna przewaga jednego typu reakcji, w innych dominowały dwa typy; w sytuacjach związanych z utrudnieniem lub zagrożeniem często badani przejawiali brak reakcji, w sytuacjach związanych z utrudnieniem – uaktywnienie emocjonalne i mobilizację, w sytuacjach związanych z deprywacją i zagrożeniem – rezygnację lub unikanie obciążenia; ogólnie reakcje były w badanej grupie rozłożone dość równomiernie.

Deskryptory TESE: szkoła specjalna, szkoła podstawowa, dziecko, uczeń, zachowania, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna
TESE descriptors: special school, primary school, child, pupil, behaviour, disability, intellectual disability
Publikacje:
     
    Tagi
    Ostatnie wyszukiwania
    Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
     
    Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"