BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Readaptacja społeczna nieletnich w MOW
Data: [2012]
Badacz: Justyna Siemionow
Abstrakt:

Przedmiotem badania były działania podejmowane przez wychowawców Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego (MOW) nr 1 w Malborku mające na celu przygotowanie wychowanków do opuszczenia ośrodka i prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie. Badaniem objęto 22 wychowawców, w tym sześć kobiet i 16 mężczyzn. Większość badanych mieściła się w przedziale wiekowym 35-44 lata, ich staż pracy wynosił najczęściej od 11 do 20 lat. W badaniu posłużono się kwestionariuszem własnej konstrukcji. Wśród stosowanych przez wychowawców metod dominował wpływ osobisty, czyli oddziaływanie poprzez własne zachowania (19 osób). Na kolejnym miejscu znalazło się organizowanie doświadczeń (13). Badani współpracowali z psychologiem, pedagogiem i pracownikiem socjalnym, a także z rodzinami wychowanków (18). Najczęściej dostrzegano potrzebę współpracy z rodziną podopiecznych, następnie pracy terapeutycznej z wychowankami, wyrównywania braków edukacyjnych, integracji wychowanków z młodzieżą ze szkół masowych oraz pozyskiwania uprawnień zawodowych. 14 wychowawców stwierdziło, że możliwe jest prawidłowe funkcjonowanie ich podopiecznych po opuszczeniu MOW, nikt jednak nie wskazał, że szanse te są wysokie, nikt też nie stwierdził, że w ogóle ich nie ma. W odczuciu badanych wychowankowie często żywią obawy i doświadczają poczucia zagrożenia w związku z powrotem do swojego środowiska. Wiązało się to z lękiem związanym z powrotem do grupy rówieśniczej, obaw co do możliwości znalezienia pracy oraz utratą pewnego rodzaju porządku panującego w ośrodku, który zapewniał im poczucie bezpieczeństwa. Lęk nieletnich wiązał się również z możliwością kontynuowania nauki. Część respondentów stwierdziła, że niektórzy wychowankowie utożsamiają powrót z odzyskaniem wolności, przy czym nisko oceniali wtedy aspiracje edukacyjne i plany wychowanków oraz ich deklaracje o poprawie zachowania. Wśród najczęstszych powodów niepowodzenia po opuszczeniu MOW wychowawcy wymienili trudną sytuację rodzinną nieletniego, brak zmian w środowisku rodzinnym, demoralizujący wpływ kolegów, brak współpracy lub utrudnioną współpracę rodzin wychowanków z kadrą MOW oraz przejawy patologii w środowisku rodzinnym. Zdaniem wychowawców największy wpływ na powodzenie procesu readaptacji młodzieży miała sytuacja rodzinna (16), możliwość uzyskania pomocy i wsparcia od instytucji społecznych (14) oraz nastawienie i gotowość kadry pedagogicznej do pracy z wychowankami (12).

Deskryptory TESE: resocjalizacja, młodzież, wychowanie społeczne, środowisko społeczno-kulturowe, relacja rodzice – dziecko, dziecko zagrożone, wychowawca
TESE descriptors: correctional education, youth, community studies, socio-cultural environment, parent-child relation, child at risk, educational childcare staff
Publikacje:
  • Siemionow, J. (2012). Readaptacja społeczna nieletnich w MOW. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 9, 26-31.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"