BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Z badań nad funkcjonowaniem dzieci upośledzonych umysłowo w sytuacjach trudnych
Projekt badawczy:
  • Sytuacje trudne w szkole specjalnej
pokaż badania
Data: [1990]
Badacz: Edward Pasternak, Elżbieta Wieczorek
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, jakie zachowania przejawiają uczniowie upośledzeni umysłowo w stopniu lekkim w sytuacjach nowych na lekcji. Zastosowano eksperyment (sytuacje nowe na lekcji: zmiana ustawienia ławek w klasie, wykonywanie rysunku palcami, zmiana osoby prowadzącej zajęcia), analizę dokumentacji. Badaniem objęto 16 dzieci (11 chłopców, pięć dziewcząt; wiek: 9-10 lat), po czterech uczniów z dwóch klas drugich i dwóch klas trzecich szkoły specjalnej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. W sytuacji pierwszej najczęściej obserwowano reakcje: wydawanie okrzyków lub nieartykułowanych dźwięków, zmniejszenie szybkości ruchów, znieruchomienie, zaniemówienie; u pięciu uczniów – blednięcie lub czerwienienie twarzy. W sytuacji drugiej najczęściej dostrzegano reakcje świadczące o pobudzeniu oraz zahamowaniu psychoruchowym: wykonywanie dodatkowych ruchów, zaniemówienie, wydawanie okrzyków lub nieartykułowanych dźwięków, zwiększenie szybkości ruchów; także zmiany wegetatywne. W sytuacji trzeciej zmiany w reakcji uczniów były umiarkowane, najczęściej obserwowano: znieruchomienie, zaniemówienie, zmniejszenie szybkości ruchów; u sześciu uczniów – reakcje wegetatywne. Ogółem przeważały reakcje świadczące o zahamowaniu psychoruchowym, istniało duże zróżnicowanie reakcji wśród poszczególnych osób. Przedstawiono analizę dwóch przypadków: dziecka z przewagą reakcji charakterystycznych dla pobudzenia psychoruchowego oraz dziecka z przewagą reakcji charakterystycznych dla zahamowania psychoruchowego.

Deskryptory TESE: zachowania, lekcja, uczeń, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, szkoła specjalna, specjalne potrzeby edukacyjne, kształcenie specjalne
TESE descriptors: behaviour, lesson, pupil, disability, intellectual disability, special school, special educational needs, special needs education
Publikacje:
  • Pasternak, E. (1994). Z badań nad funkcjonowaniem dzieci upośledzonych umysłowo w sytuacjach trudnych. W: Z. Sękowska (red.), Problemy pedagogiki specjalnej w badaniach empirycznych (s. 31-48). Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"