BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Z badań nad frazeologią uczniów
Instytucja:
Data: 1993 – 1997
Badacz: Helena Synowiec
Abstrakt:

Celem badania było poznanie zasobu związków frazeologicznych u uczniów. Badaniem objęto uczniów szkół podstawowych i średnich różnych typów. Główną metodą były testy; zgromadzono też materiał z wypracowań i wypowiedzi na lekcji. Badanie prowadzono przy współudziale nauczycieli będących słuchaczami studium podyplomowego i studiów zaocznych Uniwersytetu Śląskiego. W materiale testowym wystąpił większy zasób frazeologizmów; najczęstsze w wypowiedziach uczniów były frazeologizmy znane z codziennych kontaktów, rozmów potocznych; w pytaniu otwartym jako przykład frazeologizmu badani dość często podawali zwroty i wyrażenia porównawcze oraz przysłowia; w klasach VII-VIII uczniowie znali więcej frazeologizmów i lepiej odróżniali je od luźnych połączeń składniowych; słabo znane były frazeologizmy zawierające wyrazy rzadko używane oraz odnoszące się do odległych realiów, charakteryzujące się niezmiennością składu leksykalnego, niewymiennością schematu składniowego. Błędy: niedokładna znajomość prowadziła często do innowacji; frazeologizmy wymiennoczłonowe sprawiały uczniom inne trudności niż wielokształtne; w języku uczniów utrwalone były tylko niektóre warianty porównań; słabo znane były konstrukcje z członem porównującym, wyrażanym związkiem wyrazowym; pojawiały się innowacje modyfikujące i wymieniające; najczęstszym zjawiskiem były kontaminacje frazeologizmów. Stwierdzono, że doskonalenia wymaga umiejętność korzystania z zasobu frazeologizmów dostosowana do sytuacji komunikacyjnej; celem ćwiczeń frazeologicznych powinno być rozwijanie umiejętności operowania frazeologizmami; korzystne byłoby zachowanie tolerancji wobec indywidualizmów doraźnie tworzonych przez dzieci; więcej uwagi w klasach wyższych należy poświęcać frazeologizmom o charakterze metaforycznym; częstszego uwzględnienia wymagają związki o genezie biblijnej, antycznej, literackiej, gwarowej.

Deskryptory TESE: język, komunikacja werbalna, kompetencje językowe, uczeń, szkoła podstawowa, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, polski
TESE descriptors: language, verbal communication, language skills, pupil, primary school, secondary school, vocational school, Polish
Publikacje:
  • Synowiec, H. (1998). Z badań nad frazeologią uczniów. Polonistyka : czasopismo dla nauczycieli, 2, 68-74.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"