BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocena konsekwencji wprowadzenia egzaminów zewnętrznych w opiniach nauczycieli
Projekt badawczy:
  • Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźników edukacyjnej wartości dodanej (EWD)
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2009 – 2010
Badacz: Roman Dolata
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach działania 3.2. Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych, priorytetu Wysoka jakość systemu oświaty, programu operacyjnego Kapitał ludzki. Jego celem było poznanie nauczycielskich opinii na temat egzaminów zewnętrznych. Objęto nim duże, ogólnopolskie próby nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Najbardziej krytyczną ocenę systemu egzaminów zewnętrznych zdobył w odczuciu respondentów sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej. Najlepiej oceniano z kolei egzamin maturalny. Poproszeni o ocenę konsekwencji wprowadzenia sprawdzianu pod koniec szkoły podstawowej, nauczyciele szkół podstawowych wskazywali najczęściej, że spowodowało ono tyle samo dobrego, co złego. Z kolei nauczyciele gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych najczęściej nie potrafili wyrazić zdania w tej sprawie. Wprowadzenie egzaminu gimnazjalnego oceniane było najczęściej pozytywnie przez nauczycieli gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, nauczyciele ze szkół podstawowych natomiast zaznaczali głównie odpowiedź trudno powiedzieć. Najwięcej pozytywnych odpowiedzi uzyskano na pytanie o konsekwencje wprowadzenia matury, szczególnie wśród nauczycieli gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, przy czym znów najczęstszą odpowiedzią nauczycieli szkół podstawowych było trudno powiedzieć. Ogólnie rzecz biorąc, nie można było mówić o powszechnym uznaniu dla egzaminów zewnętrznych wśród nauczycieli, co można było w konsekwencji interpretować jako zagrożenie dla legitymizacji egzaminów.

Deskryptory TESE: egzamin, nauczyciel, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia, efekt uczenia się
TESE descriptors: examination, teacher, primary school, lower secondary, secondary school, learning outcome
Publikacje:
  • Dolata, R. (2011). Ocena konsekwencji wprowadzenia egzaminów zewnętrznych w opiniach nauczycieli. W: Wyniki badań monitorujących ewaluacyjną funkcję systemu egzaminacyjnego, w tym metody EWD. Raport badawczy (s. 45-48). Pobrane z http://ewd.edu.pl/badania-monitorujace/monitorowanie_2011.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"