Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w ramach działania 3.2. Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych, priorytetu Wysoka jakość systemu oświaty, programu operacyjnego Kapitał ludzki. Jego celem było poznanie nauczycielskich opinii na temat egzaminów zewnętrznych. Objęto nim duże, ogólnopolskie próby nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Najbardziej krytyczną ocenę systemu egzaminów zewnętrznych zdobył w odczuciu respondentów sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej. Najlepiej oceniano z kolei egzamin maturalny. Poproszeni o ocenę konsekwencji wprowadzenia sprawdzianu pod koniec szkoły podstawowej, nauczyciele szkół podstawowych wskazywali najczęściej, że spowodowało ono tyle samo dobrego, co złego. Z kolei nauczyciele gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych najczęściej nie potrafili wyrazić zdania w tej sprawie. Wprowadzenie egzaminu gimnazjalnego oceniane było najczęściej pozytywnie przez nauczycieli gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, nauczyciele ze szkół podstawowych natomiast zaznaczali głównie odpowiedź trudno powiedzieć. Najwięcej pozytywnych odpowiedzi uzyskano na pytanie o konsekwencje wprowadzenia matury, szczególnie wśród nauczycieli gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, przy czym znów najczęstszą odpowiedzią nauczycieli szkół podstawowych było trudno powiedzieć. Ogólnie rzecz biorąc, nie można było mówić o powszechnym uznaniu dla egzaminów zewnętrznych wśród nauczycieli, co można było w konsekwencji interpretować jako zagrożenie dla legitymizacji egzaminów. |