BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ścieżki rozwoju edukacyjnego młodzieży – szkoły pogimnazjalne
Projekt badawczy:
  • Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźników edukacyjnej wartości dodanej (EWD)
pokaż badania
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: czerwiec 2009 – sierpień 2013
Badacz: Jacek Haman, Maciej Karwowski, Łucja Krzyżanowska, Artur Pokropek, Piotr Maciej Skorupiński, Marek Smulczyk, Magda Stec, Tomasz Żółtak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach działania 3.2. Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych, priorytetu Wysoka jakość systemu oświaty, programu operacyjnego Kapitał ludzki. Beneficjentem projektu była Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie, a od września 2012 roku jest nim Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie. Celem badania było określenie wiadomości i umiejętności uczniów szkół ponadgimnazjalnych oraz indywidualnych, rodzinnych i szkolnych uwarunkowań ich wzrostu. Badaniem objęto uczniów klas pierwszych ze szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży (bez szkół specjalnych). W doborze próby wykorzystano metodę losowania systematycznego z warstwowaniem explicite ze względu na typ szkoły. Badaniem objęto 100 liceów ogólnokształcących (3049 uczniów), 60 średnich szkół zawodowych (1698 uczniów), w tym 54 technika i sześć liceów profilowanych, oraz 40 zasadniczych szkół zawodowych (1176 uczniów). Łącznie przebadano zatem 5923 osoby. Badanie miało charakter podłużny i zrealizowano je w trzech etapach – pierwszy pomiar miał miejsce wiosną 2009 roku, drugi zrealizowano jesienią 2009, trzeci wiosną 2010 roku. We wszystkich trzech etapach badania wzięło udział 3474 uczniów, czyli 59% próby. Badanie miało swój komponent ilościowy, w którym wykorzystano narzędzia kognitywne (zadania PISA) i kwestionariusze ankiety (psychologiczny i do identyfikowania zmiennych kontekstowych), oraz komponent jakościowy, w którym wykorzystano technikę obserwacji, wywiadów pogłębionych z dyrektorami szkół, nauczycieli, rodzicami i wywiadów grupowych z uczniami. Częścią jakościową objęto 30 wybranych liceów ogólnokształcących. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że maturalne wskaźniki EWD cechowały się trafnością oraz w oczekiwany sposób wiązały się z uwarunkowaniami szkolnymi. Efektywne wykorzystanie czasu lekcji okazało się silnym korelatem osiągnięć szkolnych. Słabe związki stwierdzono między wynikami uczniów a stylami nauczania, przy czym przyjmowały one różny charakter w liceach i technikach. Bardziej konsekwentne powiązania łączyły wyniki uczniów z relacjami interpersonalnymi, przynajmniej w przypadku oceny tych relacji dokonywanej przez nauczycieli (oceny uczniowskie sprawdzały się wyłącznie w przypadku liceów). Relacje uczniów z nauczycielami, postrzegana ważność edukacji oraz postawy wobec czytania okazały się warunkować wyniki uczniów tylko w liceach ogólnokształcących. Z kolei wbrew oczekiwaniom badaczy zróżnicowania szkół ze względu na wyniki maturalne i EWD nie dało się wytłumaczyć na podstawie dostępności zajęć dodatkowych. Jakościowa część badania ujawniła, że licea ogólnokształcące stanowiły grupę bardzo zróżnicowaną. Wysokie wskaźniki EWD odnotowano w szkołach posiadających spójną i systematycznie wdrażaną wizję swojej pracy, w których nauczyciele posiadali nie tylko dobre kwalifikacje lecz także angażowali się w pracę i chcieli rozwijać się w zawodzie. Dobro uczniów postrzegano w tych szkołach w kategoriach bardziej pragmatycznych niż symbolicznych. Relacje między uczniami i nauczycielami były tam otwarte i pełne szacunku. Cele nauczania definiowano w sposób szeroki i elastyczny. Maturę postrzegano nie jako punkt dojścia, lecz licencję dającą wiele innych możliwości. Demokracja w zarządzaniu szkołą okazała się mniej znacząca dla wyników nauczania. Sukces odniosły szkoły przykładające jednakową wagę zarówno do edukacji formalnej, jak i edukacji rozumianej jako wspieranie rozwoju uczniów. Niezwykle istotne było również wykształcenie w uczniach odpowiedniej motywacji. W przypadku rodziców większe znaczenie miało ich zaangażowanie w życie dzieci (myślenie o przyszłości, rozmowy na tematy zawodowe itp.) niż w życie szkoły.

Deskryptory TESE: ewaluacja, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, efekt uczenia się, egzamin końcowy, relacja nauczyciel – uczeń, relacja rodzice – szkoła, relacja rodzice – dziecko, zarządzanie szkołą, środowisko społeczno-kulturowe
TESE descriptors: evaluation, secondary school, vocational school, learning outcome, final examination, teacher-student relation, parent-school relation, parent-child relation, school management, socio-cultural environment
Publikacje:
  • Karwowski, M. (red.). (2013). Ścieżki rozwoju edukacyjnego młodzieży – szkoły pogimnazjalne. Trafność wskaźników Edukacyjnej Wartości Dodanej dla szkół maturalnych. Pobrane z http://www.ifispan.waw.pl/pliki/raport.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"