BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Segmentacja społeczna na wyjściu ze szkoły średniej
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Jarosław Domalewski, Piotr Mikiewicz, Krzysztof Wasielewski
Abstrakt:

Celem badania było sformułowanie hipotez na temat konsekwencji zmian zachodzących w edukacji dla procesów kształtowania struktury społecznej na podstawie analizy danych pochodzących z dwóch badań toruńskich. Pierwsze badanie przeprowadzono w 2003 roku i objęto nim ponad cztery tysiące uczniów klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych z rejonu toruńskiego (Domalewski J., Mikiewicz P.: Młodzież w zreformowanym systemie szkolnym. Warszawa 2003), drugie zrealizowano według tej samej procedury wśród 1800 uczniów ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych, czyli pierwszy rocznik, który przystąpił do nowej matury. W wyniku analizy danych udało się zidentyfikować wewnętrzne zróżnicowanie szkół tego samego typu, tzn. występowanie zjawiska segmentacji. Wyróżniono pięć kategorii szkół gimnazjalnych, odmiennych pod względem kompetencji uczniów oraz ich pochodzenia społecznego: kategoria A – szkoły skupiające młodzież o wybitnych osiągnięciach szkolnych i kompetencjach kulturowych; kategoria B – odpowiednio o ponadprzeciętnych osiągnięciach i kompetencjach; kategoria C – przeciętnych; kategoria D – niższych niż przeciętne; kategoria E – bardzo niskich. Kategorie te różnicowały uczniów także ze względu na aspiracje edukacyjne, wybrany poziom matury próbnej z języka polskiego, języka obcego i przedmiotu dodatkowego, prestiż i typ wybranej szkoły wyższej oraz tryb i formę planowanych studiów.

Deskryptory TESE: nierówności regionalne, nierówność społeczna, równość szans, efekt uczenia się, egzamin końcowy, wybór studiów, wybór szkoły, gimnazjum, reforma szkolnictwa
TESE descriptors: regional inequality, social inequality, equal opportunity, learning outcome, final examination, choice of studies, choice of school, lower secondary, educational reform
Publikacje:
  • Domalewski, J., Wasielewski, K. i Mikiewicz, P. (2008). Segmentacja społeczna na wyjściu ze szkoły średniej. W: K. Szafraniec (red.), Młodzież i oświata za burtą przemian (s. 220-233). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"