Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w ramach działania 3.2. Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych, priorytetu Wysoka jakość systemu oświaty, programu operacyjnego Kapitał ludzki. Jego celem była analiza opinii nauczycieli i egzaminatorów na temat zmian w systemie egzaminów zewnętrznych. W analizie wykorzystano dane uzyskane w wyniku pierwszego etapu badania podłużnego Ścieżki rozwoju edukacyjnego dzieci i młodzieży, który przeprowadzono w 180 szkołach podstawowych (2557 nauczycieli) i 150 szkołach gimnazjalnych (2839 nauczycieli). Do analizy wybrano tylko wypowiedzi nauczycieli matematyki z gimnazjów (487 osób), w tym 222 egzaminatorów egzaminu gimnazjalnego z części matematyczno-przyrodniczej. Ankietą objęto również dyrektorów szkół (150 osób). Wyniki analizy pozwoliły stwierdzić, że nauczyciele matematyki koncentrowali się głównie na „ekstensywnych” sposobach przygotowania do egzaminu (dodatkowe zajęcia, organizowanie egzaminów próbnych), co zinterpretowano jako konsekwencję małej czytelności dydaktycznej wyników. Ponad połowa dyrektorów i większość nauczycieli była przekonana o diagnostycznej funkcji sprawdzianu pod koniec podstawówki. 233 matematyków uznawało również diagnostyczną funkcję egzaminu gimnazjalnego. 117 dyrektorów gimnazjów deklarowało, że wykorzystuje się wyniki egzaminu gimnazjalnego w ich szkołach. Zarówno dyrektorzy, jak i nauczyciele uznawali EWD za przydatną miarę efektywności nauczania, przy czym dyrektorzy częściej opowiadali się za tym stwierdzeniem w sposób zdecydowany (38,1% w porównaniu z 12,3% nauczycieli). Większość udzieliła odpowiedzi, że EWD jest metodą „raczej przydatną” (45,6% dyrektorów i 39,6% nauczycieli). |