BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych w gimnazjach
Projekt badawczy:
  • Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźników edukacyjnej wartości dodanej (EWD)
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2009 – 2010
Badacz: Ewa Stożek
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach działania 3.2. Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych, priorytetu Wysoka jakość systemu oświaty, programu operacyjnego Kapitał ludzki. Jego celem była analiza opinii nauczycieli i egzaminatorów na temat zmian w systemie egzaminów zewnętrznych. W analizie wykorzystano dane uzyskane w wyniku pierwszego etapu badania podłużnego Ścieżki rozwoju edukacyjnego dzieci i młodzieży, który przeprowadzono w 180 szkołach podstawowych (2557 nauczycieli) i 150 szkołach gimnazjalnych (2839 nauczycieli). Do analizy wybrano tylko wypowiedzi nauczycieli matematyki z gimnazjów (487 osób), w tym 222 egzaminatorów egzaminu gimnazjalnego z części matematyczno-przyrodniczej. Ankietą objęto również dyrektorów szkół (150 osób). Wyniki analizy pozwoliły stwierdzić, że nauczyciele matematyki koncentrowali się głównie na „ekstensywnych” sposobach przygotowania do egzaminu (dodatkowe zajęcia, organizowanie egzaminów próbnych), co zinterpretowano jako konsekwencję małej czytelności dydaktycznej wyników. Ponad połowa dyrektorów i większość nauczycieli była przekonana o diagnostycznej funkcji sprawdzianu pod koniec podstawówki. 233 matematyków uznawało również diagnostyczną funkcję egzaminu gimnazjalnego. 117 dyrektorów gimnazjów deklarowało, że wykorzystuje się wyniki egzaminu gimnazjalnego w ich szkołach. Zarówno dyrektorzy, jak i nauczyciele uznawali EWD za przydatną miarę efektywności nauczania, przy czym dyrektorzy częściej opowiadali się za tym stwierdzeniem w sposób zdecydowany (38,1% w porównaniu z 12,3% nauczycieli). Większość udzieliła odpowiedzi, że EWD jest metodą „raczej przydatną” (45,6% dyrektorów i 39,6% nauczycieli).

Deskryptory TESE: egzamin, egzamin końcowy, gimnazjum, szkoła podstawowa, nauczyciel, dyrektor szkoły, efekt uczenia się
TESE descriptors: examination, final examination, lower secondary, primary school, teacher, headteacher, learning outcome
Publikacje:
  • Stożek, E. (2011). Wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych w gimnazjach. W: Wyniki badań monitorujących ewaluacyjną funkcję systemu egzaminacyjnego, w tym metody EWD. Raport badawczy (s. 39-44). Pobrane z http://ewd.edu.pl/badania-monitorujace/monitorowanie_2011.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"