BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykorzystanie wywiadu narracyjnego i metody biograficznej w diagnozie potrzeb rozwojowych człowieka starszego
Instytucja:
Data: 1997
Badacz: Aneta Pałka
Abstrakt:

Celem badania było określenie: czy i w jakim stopniu wykształcenie wpływa na wzmocnienie potrzeb samokształcenia; czy i w jakim stopniu wyższa pozycja społeczno-zawodowa jednostki zwielokrotnia chęć do samodzielnego uzupełniania wiedzy; czy i w jakim stopniu większa aktywność jednostki w ciągu jej życia ma wpływ na przystosowanie się do okresu emerytalnego; czy i jaki jest wpływ doświadczeń życiowych człowieka w starszym wieku na jego postawy wobec siebie i innych. Respondentką w badaniu przeprowadzonym metodą biograficzną była emerytowana nauczycielka jednej z krakowskich szkół podstawowych; wykorzystano jej pracę pisemną, wywiad i obserwację. Stwierdzono, że wśród potrzeb indywidualnego rozwoju badanej dominowały potrzeby ludyczno-towarzyskie oraz potrzeby wiedzy, następnie potrzeby kulturalno-receptywne, rekreacyjne, w zdecydowanie mniejszym stopniu ujawniały się potrzeby kulturalno-kreatywne i religijne; w typologii postaw ludzi starych S. Reichard badaną określono jako osobę zdecydowanie przystosowaną, mającą postawę konstruktywną w stosunku do świata, siebie i własnej starości, wewnętrznie zintegrowaną, mającą pozytywne stosunki z innymi; największy kryzys osobowości dotyczył rozstania z pracą. Uznano, że założenia badawcze potwierdziły się – u osoby z wyższym wykształceniem można zauważyć znaczne wzmocnienie potrzeb samokształcenia.

Deskryptory TESE: wiek, postawa, osobowość, nauczyciel, emerytura
TESE descriptors: age, attitude, personality, teacher, retirement
Publikacje:
  • Pałka, A. (1998). Wykorzystanie wywiadu narracyjnego i metody biograficznej w diagnozie potrzeb rozwojowych człowieka starszego. Edukacja Dorosłych : kwartalnik Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego, 3, 65-74.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"