Abstrakt: |
Dane pozyskano z zewnętrznej ewaluacji przeprowadzonej przez wizytatorów szkolnych. Przedmiotem badania była weryfikacja wymagania: wykorzystywane są zasoby szkoły lub placówki oraz środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju. W badaniu wzięło udział 199 szkół podstawowych, 108 gimnazjów oraz 34 szkoły ponadgimnazjalne. Okazało się, że 93% badanych szkół spełnia to wymaganie na poziomie wysokim/bardzo wysokim. Analiza danych źródłowych pokazała, że co piąty uczeń nie brał nigdy udziału w zajęciach, które prowadziła osoba spoza szkoły. Najważniejszymi korzyściami (zdaniem rodziców) płynącymi ze współpracy szkoły ze środowiskiem lokalnym były: rozwój ucznia (75,5%), bezpieczeństwo (74%), pomoc materialna (49,5%). Według nauczycieli były to: rozwój ucznia (90%), pomoc materialna (70%), kompetencje społeczne (60,5%). Najczęstszymi działaniami w ramach współpracy szkoły z jednostkami lokalnymi były: pozyskiwanie sprzętu (96,4%), organizacja wyjazdów i wycieczek szkolnych (96,4%) oraz imprezy lokalne (96,4%). Raport wieńczą rekomendacje na temat badanego tematu. |