BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykorzystanie wskaźników złożonych i metod nieparametrycznych do oceny i poprawy efektywności funkcjonowania wyższych uczelni technicznych
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Bartosz Julkowski, Andrzej Szuwarzyński
Abstrakt:

Celem badania były pomiar i ocena efektywności funkcjonowania publicznych uczelni technicznych w Polsce, wskazanie przyczyn braku efektywności i określenie kierunków działań mających ją poprawić. W badaniu wykorzystano model opierający się na złożonych wskaźnikach oraz model wykorzystujący nieparametryczną metodę Data Envelopment Analysis (DEA). Badaniem objęto grupę uczelni technicznych (N = 18, w tym m.in.: Politechnikę Wrocławską, Politechnikę Warszawską, Akademię Górniczo-Hutniczą, Politechnikę Gdańską, Politechnikę Poznańską, Politechnikę Łódzką, Politechnikę Krakowską). Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że we wszystkich uczelniach nieefektywnych w porównaniu z uczelniami efektywnymi obserwuje się zbyt małą liczbę studentów przypadającą na kierunek studiów. Wykazano również, że uczelnie najmniej efektywne miały znacznie bardziej rozwinięte kształcenie na studiach niestacjonarnych. Okazało się ponadto, że istotnym czynnikiem oddziałującym na nieefektywność uczelni był udział kierunków technicznych w ogólnej liczbie kierunków (w tym dla studiów stacjonarnych i niestacjonarnych). Zaobserwowano, że w uczelniach efektywnych kierunki techniczne stanowiły przewagę (80-88%), z kolei w najmniej efektywnej Politechnice Radomskiej nie przekroczyły progu 40%.

Autorskie słowa kluczowe: ekonomia edukacji, efektywność, Data Envelopment Analysis, wskaźniki złożone, wyższe uczelnie techniczne
Deskryptory TESE: kształcenie techniczne, studia wyższe, edukacja, efekt uczenia się, postępy w nauce, szkolnictwo wyższe
TESE descriptors: technical education, higher education course, education, learning outcome, study progress, higher education
Publikacje:
  • Szuwarzyński, A. i Julkowski, B. (2014). Wykorzystanie wskaźników złożonych i metod nieparametrycznych do oceny i poprawy efektywności funkcjonowania wyższych uczelni technicznych. Edukacja, 3(128), 54-74.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"