BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykorzystanie wiedzy z zakresu technologii informacyjnej przez absolwentów kierunku ETI w pracy zawodowej
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Marta Bałażak
Abstrakt:

Celem badania było określenie zakresu wykorzystania wiedzy informatycznej i z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) w praktyce zawodowej wśród absolwentów edukacji techniczno-informatycznej na Politechnice Radomskiej. Badaniem objęto absolwentów, którzy uzyskali pracę w zawodzie nauczycielskim (N = 42), oraz osoby, które zdecydowały się pracować poza wyuczonym zawodem (N = 14). Wszyscy mieszkali i pracowali w Radomiu lub jego okolicach. Absolwenci z pierwszej grupy uczyli we wszystkich typach szkół (od podstawowej do wyższej) różnych przedmiotów (od nauczania początkowego przez przedmioty ogólnokształcące po informatykę lub technologię informatyczną), nieraz nawet kilku przedmiotów na raz. Niemal wszyscy badani z tej grupy posługiwali się komputerem w pracy z uczniami, przy czym jako podstawowe narzędzie służył głównie nauczycielom informatyki lub technologii informacyjnej (37 osób). Poziom wiedzy informatycznej uzyskanej w toku studiów wystarczał absolwentom do posługiwania się komputerem na lekcjach. Wśród najczęstszych trudności związanych z nauczaniem wspomaganym komputerem nauczyciele wymieniali zbyt małą liczbę urządzeń w salach lekcyjnych i brak niektórych programów. Dla niektórych utrudnieniem była również obecność języka angielskiego w informatyce. W drugiej grupie badanych znalazły się głównie osoby pracujące w handlu (cztery) i usługach telekomunikacyjnych (pięć) oraz pojedyncze osoby zatrudnione w innych branżach, takich jak muzyczna czy medyczna. Niemal wszystkie posługiwały się w pracy komputerem lub innego rodzaju urządzeniem elektronicznym (kamera, rzutnik, tachograf, kasa fiskalna). Dla części respondentów wiedza dotycząca obsługi komputera pozyskana w trakcie studiów okazała się wystarczająca, w pozostałych przypadkach badani musieli przejść specjalne szkolenie z zakresu posługiwania się danym urządzeniem. Wśród podstawowych trudności w obsłudze komputera lub innego urządzenia elektronicznego pojawiły się: poziom programu obsługującego urządzenie, język obsługi (np. angielski) i zawiłości programu użytkownika.

Autorskie słowa kluczowe: Edukacja Techniczno-Informatyczna, zawód nauczyciela, technologie informacyjne
Author's Keywords: Education in Technology and Computer Science, profession of teacher, information technology (IT)
Deskryptory TESE: technologia informacyjno-komunikacyjna, informatyka, zawód nauczyciela, praca, komputer
TESE descriptors: ICT, computer science, teaching profession, labour, computer
Publikacje:
  • Bałażak, M. (2012). Wykorzystanie wiedzy z zakresu technologii informacyjnej przez absolwentów kierunku ETI w pracy zawodowej. Edukacja – Technika – Informatyka, 1, 148-153.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"