BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kto się uczy poza szkołą? Predyktory korzystania z płatnej i bezpłatnej pomocy w nauce
Projekt badawczy:
  • Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźników edukacyjnej wartości dodanej (EWD)
pokaż badania
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: luty 2010 – maj 2012
Badacz: Anna Hawrot, Aleksandra Jasińska
Abstrakt:

Przedmiotem badania były dwie formy pozaszkolnego korzystania z nauki: korepetycje oraz bezpłatna pomoc w nauce i odrabianiu lekcji, która jest udzielana przez rodzinę, znajomych lub instytucje pozaszkolne. Analiza literatury przedmiotu pozwoliła na wytypowanie predyktorów, np.: statusu społecznego rodziny ucznia, wcześniejszych osiągnięć szkolnych, poziomu inteligencji i motywacji szkolnej ucznia. Badanie przeprowadzono w 150 gimnazjach (dobór losowy). Łącznie przebadano 291 oddziałów i 5249 uczniów pierwszych klas gimnazjalnych. W badaniu wykorzystano narzędzie do mierzenia poziomu inteligencji uczniów (Test Matryc Ravena, wersja Standard, forma Klasyczna). Posłużono się Skalą Bezradności Intelektualnej Sędka i Skalą Motywacji ASRS. Wyniki badania pokazały skalę zjawiska korepetycji: 27,7% uczniów zadeklarowało korzystanie z korepetycji ze wszystkich przedmiotów. Poziom uczęszczania na korepetycje z matematyki osiągnął 19,1% wskazań, z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych: 21,6%, z języka polskiego: 4,7%, z przedmiotów humanistycznych: 4,9%. Obliczono także korelaty korzystania z bezpłatnej pomocy w nauce i odrabianiu lekcji z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Okazało się, że z form dodatkowego wsparcia edukacyjnego korzystają uczniowie słabi, o niskich osiągnięciach edukacyjnych albo niższym poziomie inteligencji.

Deskryptory TESE: uczenie się, edukacja pozaszkolna, szkoła, nauka szkolna, lekcja
TESE descriptors: learning, out-of-school education, school, schooling, lesson
Publikacje:
  • Hawrot, A. i Jasińska, A. (2013). Kto się uczy poza szkołą? Predyktory korzystania z płatnej i bezpłatnej pomocy w nauce. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Polska edukacja w świetle diagnoz prowadzonych z różnych perspektyw badawczych (s. 179-198). Gniezno: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"