Obserwuj
Tytuł badania: |
Opinie nauczycieli i egzaminatorów o systemie egzaminów zewnętrznych |
Projekt badawczy: |
- Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźników edukacyjnej wartości dodanej (EWD)
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
2009 – 2010 |
Badacz: |
Joanna Peter, Anna Rappe |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w ramach działania 3.2. Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych, priorytetu Wysoka jakość systemu oświaty, programu operacyjnego Kapitał ludzki. Jego celem była analiza opinii nauczycieli i egzaminatorów na temat zmian w systemie egzaminów zewnętrznych. W analizie wykorzystano dane uzyskane w wyniku pierwszego etapu badania podłużnego Ścieżki rozwoju edukacyjnego dzieci i młodzieży, który przeprowadzono w 180 szkołach podstawowych (2557 nauczycieli) i 150 szkołach gimnazjalnych (2839 nauczycieli). Wykorzystano również dane uzyskane w badaniu Ewaluacja oceniania sprawdzianu w 2010 roku przeprowadzonym przez OKE w Krakowie, którym objęto z kolei 858 egzaminatorów oceniających sprawdzian i 1382 egzaminatorów oceniających egzamin gimnazjalny. 2/3 respondentów zgodziło się z twierdzeniami, zgodnie z którymi sprawdzian i egzamin mobilizują szkoły do ciągłego wysiłku i doskonalenia metod nauczania, informacje o wynikach pozwalają lepiej planować działania dydaktyczne, a jednolity system egzaminacyjny pozwala porównać osiągnięcia szkolne uczniów. Nauczyciele sprzeciwili się stwierdzeniu, że wynik egzaminu zależy głównie od pracy nauczyciela. Jednocześnie uznali, że sprawdzian/egzamin nie osłabia autorytetu nauczyciela. Egzaminatorzy dostrzegali więcej zalet egzaminów zewnętrznych niż nauczyciele niebiorący bezpośrednio udziału w ocenianiu. |
Deskryptory TESE: |
egzamin, szkoła podstawowa, gimnazjum, nauczanie, system edukacji, egzamin końcowy, efekt uczenia się |
TESE descriptors: |
examination, primary school, lower secondary, teaching, education system, final examination, learning outcome |
Publikacje: |
- Rappe, A. i Peter, J. (2011). Opinie nauczycieli i egzaminatorów o systemie egzaminów zewnętrznych. W: Wyniki badań monitorujących ewaluacyjną funkcję systemu egzaminacyjnego, w tym metody EWD. Raport badawczy (s. 32-38). Pobrane z http://ewd.edu.pl/badania-monitorujace/monitorowanie_2011.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.