BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opinie nauczycieli i egzaminatorów o systemie egzaminów zewnętrznych
Projekt badawczy:
  • Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźników edukacyjnej wartości dodanej (EWD)
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2009 – 2010
Badacz: Joanna Peter, Anna Rappe
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach działania 3.2. Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych, priorytetu Wysoka jakość systemu oświaty, programu operacyjnego Kapitał ludzki. Jego celem była analiza opinii nauczycieli i egzaminatorów na temat zmian w systemie egzaminów zewnętrznych. W analizie wykorzystano dane uzyskane w wyniku pierwszego etapu badania podłużnego Ścieżki rozwoju edukacyjnego dzieci i młodzieży, który przeprowadzono w 180 szkołach podstawowych (2557 nauczycieli) i 150 szkołach gimnazjalnych (2839 nauczycieli). Wykorzystano również dane uzyskane w badaniu Ewaluacja oceniania sprawdzianu w 2010 roku przeprowadzonym przez OKE w Krakowie, którym objęto z kolei 858 egzaminatorów oceniających sprawdzian i 1382 egzaminatorów oceniających egzamin gimnazjalny. 2/3 respondentów zgodziło się z twierdzeniami, zgodnie z którymi sprawdzian i egzamin mobilizują szkoły do ciągłego wysiłku i doskonalenia metod nauczania, informacje o wynikach pozwalają lepiej planować działania dydaktyczne, a jednolity system egzaminacyjny pozwala porównać osiągnięcia szkolne uczniów. Nauczyciele sprzeciwili się stwierdzeniu, że wynik egzaminu zależy głównie od pracy nauczyciela. Jednocześnie uznali, że sprawdzian/egzamin nie osłabia autorytetu nauczyciela. Egzaminatorzy dostrzegali więcej zalet egzaminów zewnętrznych niż nauczyciele niebiorący bezpośrednio udziału w ocenianiu.

Deskryptory TESE: egzamin, szkoła podstawowa, gimnazjum, nauczanie, system edukacji, egzamin końcowy, efekt uczenia się
TESE descriptors: examination, primary school, lower secondary, teaching, education system, final examination, learning outcome
Publikacje:
  • Rappe, A. i Peter, J. (2011). Opinie nauczycieli i egzaminatorów o systemie egzaminów zewnętrznych. W: Wyniki badań monitorujących ewaluacyjną funkcję systemu egzaminacyjnego, w tym metody EWD. Raport badawczy (s. 32-38). Pobrane z http://ewd.edu.pl/badania-monitorujace/monitorowanie_2011.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"