BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opinie nauczycieli na temat egzaminów zewnętrznych
Data: [2008]
Badacz: Izabela Suckiel
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii nauczycieli na temat egzaminów zewnętrznych. Zastosowano technikę ankiety, składającej się z 17 stwierdzeń dotyczących egzaminów zewnętrznych, do których respondenci ustosunkowywali się na skali Likerta. Badaniem objęto 500 nauczycieli i dyrektorów szkół z województwa zachodniopomorskiego, którzy uczestniczyli w formach doskonalenia w CEN w Koszalinie w okresie od maja do czerwca 2008 roku. Uzyskano odpowiedzi od 381 nauczycieli, z czego 21% stanowili nauczyciele szkoły podstawowej, 36% – nauczyciele gimnazjum, 43% – nauczyciele szkoły ponadgimnazjalnej. Większość respondentów uczyła w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców (56%), osiągnęła najczęściej stopień nauczyciela dyplomowanego (43%) oraz posiadała staż pracy mieszczący się w granicach 11-20 lat (38%). 55% badanych była egzaminatorami. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że 98% nauczycieli uznawało arkusze egzaminacyjne za spójne ze standardami egzaminacyjnymi oraz treściami realizowanymi na lekcjach. Większość badanych ze szkół podstawowych i gimnazjów uważała, że ich przedmioty są wystarczająco reprezentowane w arkuszach egzaminacyjnych (75%). Nauczyciele byli również zgodni co do tego, że zadania egzaminacyjne sprawdzały bardziej umiejętności niż wiedzę uczniów (86%), a 75% uważało te umiejętności za szczególnie ważne. 70% nauczycieli uważało kryteria oceniania na egzaminach zewnętrznych za umożliwiające rzetelną ocenę umiejętności uczniów, a 54% za ocenę ich wiedzy. Wśród osób podających w wątpliwość kryteria oceniania 51% stanowili nauczyciele egzaminatorzy. 95% badanych uznało, że w szkołach przywiązuje się wystarczająco dużą wagę do analizy wyników egzaminów zewnętrznych, przy czym już tylko 76% uważało, że analiza ta przyczynia się do poprawienia wyników w następnych latach. 73% nauczycieli postrzegało wyniki egzaminów zewnętrznych jako cenne źródło informacji (w większości nauczyciele szkół maturalnych i egzaminatorzy). Pojawiły się też głosy krytyczne, zgodnie z którymi nauczyciele skupiają się zbytnio na przygotowaniu uczniów do egzaminów zamiast na rozwijaniu ich umiejętności (66%), wyniki egzaminów zewnętrznych nie odzwierciedlają efektywności pracy szkoły (40%) ani poziomu pracy nauczycieli (52%).

Deskryptory TESE: nauczyciel, egzamin końcowy, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia, postawa, ocenianie
TESE descriptors: teacher, final examination, primary school, lower secondary, secondary school, attitude, marking
Publikacje:
  • Suckiel, I. (2009). Opinie nauczycieli na temat egzaminów zewnętrznych. Edukacja, 1, 100-105.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"