Obserwuj
Tytuł badania: |
Opinie nauczycieli na temat postaw obywatelskich młodzieży |
Instytucja: |
|
Data: |
2004 |
Badacz: |
Mirosław Sielatycki, Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz, Grzegorz Sygnowski |
Abstrakt: |
Badanie zrealizował instytut badawczy IPSOS na zlecenie Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, przy merytorycznym współudziale pracowników: Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, Uniwersytetu Warszawskiego, Centrum Edukacji Obywatelskiej. W ankiecie uczestniczyło 505 nauczycieli gimnazjalnych, wylosowanych w szkołach z pięciu województw. Podstawowym kryterium wyboru województw (lubelskie, mazowieckie, opolskie, świętokrzyskie oraz wielkopolskie) był wskaźnik stosunku liczby uczniów przypadających na jeden Szkolny Klub Europejski w danym województwie. Materiałem uzupełniającym dla wyników uzyskanych w badaniach ankietowych były indywidualne wywiady z wybraną grupą nauczycieli dyplomowanych. Celem badania było zebranie informacji w środowiskach nauczycieli gimnazjów, które posłużą do opracowania rekomendacji dla działań i programów informacyjnych, przewidzianych do realizacji w pierwszym roku członkostwa Polski w UE. Według opinii nauczycieli obecna młodzież stwarza problemy wychowawcze znacznie częściej w stosunku do młodzieży ich pokolenia. Narastające problemy wychowawcze wynikają m.in. z faktu, że młodzieży stawia się zbyt mało wymagań, zadań do realizacji. Nieco lepiej wypada opinia na temat chęci zdobywania wiedzy przez uczniów oraz angażowania się w sprawy społeczne. Zdaniem nauczycieli istotnym czynnikiem ograniczającym aktywność pozalekcyjną uczniów są trudności finansowe. Najczęstszymi formami działalności pozalekcyjnej są zajęcia artystyczne, kluby sportowe, Szkolne Kluby Europejskie. 69% badanych nauczycieli przyznało, że w ich szkole działa Szkolny Klub Europejski. Najniższy wskaźnik obecności Szkolnych Klubów Europejskich (SKE) odnotowano w województwach: lubelskim (40%) i mazowieckim (46%), znacznie wyższy w województwie wielkopolskim (80%), a najwyższy w województwie świętokrzyskim (82%) i opolskim (92%). Badani nauczyciele podobnie krytycznie oceniali polską demokrację jak ogół społeczeństwa w kraju.
|
Deskryptory TESE: |
ewaluacja przez nauczycieli, młodzież, gimnazjum, Unia Europejska, wychowanie w rodzinie, wychowanie społeczne, wychowanie obywatelskie |
TESE descriptors: |
evaluation by teachers, youth, lower secondary, European Union, family education, community studies, civics |
Publikacje: |
- Opinie nauczycieli na temat postaw obywatelskich młodzieży : Raport z badania Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. (2004). Pobrane z http://archiwum-ukie.polskawue.gov.pl/www/serce.nsf/0/F07B145EB367AAAFC12571E8003771DC?Open&RestrictToCategory=
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.