BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opinie nauczycieli na temat postaw obywatelskich młodzieży
Instytucja:
Data: 2004
Badacz: Mirosław Sielatycki, Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz, Grzegorz Sygnowski
Abstrakt:

Badanie zrealizował instytut badawczy IPSOS na zlecenie Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, przy merytorycznym współudziale pracowników: Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, Uniwersytetu Warszawskiego, Centrum Edukacji Obywatelskiej. W ankiecie uczestniczyło 505 nauczycieli gimnazjalnych, wylosowanych w szkołach z pięciu województw. Podstawowym kryterium wyboru województw (lubelskie, mazowieckie, opolskie, świętokrzyskie oraz wielkopolskie) był wskaźnik stosunku liczby uczniów przypadających na jeden Szkolny Klub Europejski w danym województwie. Materiałem uzupełniającym dla wyników uzyskanych w badaniach ankietowych były indywidualne wywiady z wybraną grupą  nauczycieli dyplomowanych. Celem badania było zebranie informacji w środowiskach nauczycieli gimnazjów, które posłużą do opracowania rekomendacji dla działań i programów informacyjnych, przewidzianych do realizacji w pierwszym roku członkostwa Polski w UE. Według opinii nauczycieli obecna młodzież stwarza problemy wychowawcze znacznie częściej w stosunku do młodzieży ich pokolenia. Narastające problemy wychowawcze wynikają m.in. z  faktu, że młodzieży stawia się zbyt mało wymagań, zadań do realizacji. Nieco lepiej wypada opinia na temat chęci zdobywania wiedzy przez uczniów oraz angażowania się w sprawy społeczne. Zdaniem nauczycieli istotnym czynnikiem ograniczającym aktywność pozalekcyjną uczniów są trudności finansowe. Najczęstszymi formami działalności pozalekcyjnej są zajęcia artystyczne, kluby sportowe, Szkolne Kluby Europejskie. 69% badanych nauczycieli przyznało, że w ich szkole działa Szkolny Klub Europejski. Najniższy wskaźnik obecności Szkolnych Klubów Europejskich (SKE) odnotowano w województwach: lubelskim (40%) i mazowieckim (46%), znacznie wyższy w województwie wielkopolskim (80%), a najwyższy w województwie świętokrzyskim (82%) i opolskim (92%). Badani nauczyciele podobnie krytycznie oceniali polską demokrację jak ogół społeczeństwa w kraju.

Deskryptory TESE: ewaluacja przez nauczycieli, młodzież, gimnazjum, Unia Europejska, wychowanie w rodzinie, wychowanie społeczne, wychowanie obywatelskie
TESE descriptors: evaluation by teachers, youth, lower secondary, European Union, family education, community studies, civics
Publikacje:
  • Opinie nauczycieli na temat postaw obywatelskich młodzieży : Raport z badania Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. (2004). Pobrane z http://archiwum-ukie.polskawue.gov.pl/www/serce.nsf/0/F07B145EB367AAAFC12571E8003771DC?Open&RestrictToCategory=
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"