BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocena systemu egzaminów zewnętrznych przez nauczycieli szkół gimnazjalnych i podstawowych
Projekt badawczy:
  • Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźników edukacyjnej wartości dodanej (EWD)
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2010
Badacz: Filip Kulon
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach działania 3.2. Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych, priorytetu Wysoka jakość systemu oświaty, programu operacyjnego Kapitał ludzki. Jego celem była analiza opinii nauczycieli na temat systemu egzaminów zewnętrznych w perspektywie lat 2002-2009. W analizie wykorzystano dane uzyskane w wyniku pierwszego etapu badania podłużnego Ścieżki rozwoju edukacyjnego dzieci i młodzieży, który przeprowadzono w 180 szkołach podstawowych (2557 nauczycieli) i 150 szkołach gimnazjalnych (2839 nauczycieli). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że ogólny obraz ewolucji egzaminów zewnętrznych wśród badanych był raczej dobry – więcej nauczycieli uznało, że system egzaminów uległ poprawie niż pogorszeniu. Wyjątkiem była jakość zadań na sprawdzianie kończącym szkołę podstawową, którą jednakowy odsetek nauczycieli oceniał jako ulegającą polepszeniu i pogorszeniu. Opinia nauczycieli warunkowana była stopniem ich zaangażowania w funkcjonowanie systemu egzaminacyjnego oraz wielkością miejscowości, w której znajdowała się szkoła. Pomimo zróżnicowania zdań respondentów najczęściej wyrażano przekonanie, że system egzaminów zewnętrznych nie ulega większym zmianom, co świadczyło o jego stabilności.

Deskryptory TESE: egzamin, nauczyciel, gimnazjum, szkoła podstawowa, ocena zewnętrzna, efekt uczenia się
TESE descriptors: examination, teacher, lower secondary, primary school, external evaluation, learning outcome
Publikacje:
  • Kulon, F. (2011). Ocena systemu egzaminów zewnętrznych przez nauczycieli szkół gimnazjalnych i podstawowych. W: Wyniki badań monitorujących ewaluacyjną funkcję systemu egzaminacyjnego, w tym metody EWD. Raport badawczy (s. 20-29). Pobrane z http://ewd.edu.pl/badania-monitorujace/monitorowanie_2011.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"