Obserwuj
Tytuł badania: |
Ocena systemu egzaminów zewnętrznych przez nauczycieli szkół gimnazjalnych i podstawowych |
Projekt badawczy: |
- Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźników edukacyjnej wartości dodanej (EWD)
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
2010 |
Badacz: |
Filip Kulon |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w ramach działania 3.2. Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych, priorytetu Wysoka jakość systemu oświaty, programu operacyjnego Kapitał ludzki. Jego celem była analiza opinii nauczycieli na temat systemu egzaminów zewnętrznych w perspektywie lat 2002-2009. W analizie wykorzystano dane uzyskane w wyniku pierwszego etapu badania podłużnego Ścieżki rozwoju edukacyjnego dzieci i młodzieży, który przeprowadzono w 180 szkołach podstawowych (2557 nauczycieli) i 150 szkołach gimnazjalnych (2839 nauczycieli). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że ogólny obraz ewolucji egzaminów zewnętrznych wśród badanych był raczej dobry – więcej nauczycieli uznało, że system egzaminów uległ poprawie niż pogorszeniu. Wyjątkiem była jakość zadań na sprawdzianie kończącym szkołę podstawową, którą jednakowy odsetek nauczycieli oceniał jako ulegającą polepszeniu i pogorszeniu. Opinia nauczycieli warunkowana była stopniem ich zaangażowania w funkcjonowanie systemu egzaminacyjnego oraz wielkością miejscowości, w której znajdowała się szkoła. Pomimo zróżnicowania zdań respondentów najczęściej wyrażano przekonanie, że system egzaminów zewnętrznych nie ulega większym zmianom, co świadczyło o jego stabilności. |
Deskryptory TESE: |
egzamin, nauczyciel, gimnazjum, szkoła podstawowa, ocena zewnętrzna, efekt uczenia się |
TESE descriptors: |
examination, teacher, lower secondary, primary school, external evaluation, learning outcome |
Publikacje: |
- Kulon, F. (2011). Ocena systemu egzaminów zewnętrznych przez nauczycieli szkół gimnazjalnych i podstawowych. W: Wyniki badań monitorujących ewaluacyjną funkcję systemu egzaminacyjnego, w tym metody EWD. Raport badawczy (s. 20-29). Pobrane z http://ewd.edu.pl/badania-monitorujace/monitorowanie_2011.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.