Obserwuj
Tytuł badania: |
Ocena sytuacji absolwentów szkół województwa wielkopolskiego. Rocznik 2008/2009 na rynku pracy |
Instytucja: |
|
Data: |
[2009] |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Celem doniesienia jest ilustracja sytuacji absolwentów szkół z województwa wielkopolskiego w kontekście rynku pracy. Analiza dotyczyła roku szkolnego 2008/2009. W wymienionym roku szkolnym oszacowano 101 593 uczniów kończących różne etapy edukacyjne (w tym: zasadnicze szkoły zawodowe, technika, szkoły średnie artystyczne, licea ogólnokształcące, profilowane, szkoły policealne, szkoły wyższe). Odsetek kobiet stanowił 58%. Odnotowano zwiększenie liczby bezrobotnych (wzrost o 69% w stosunku do poprzedniego roku). Raport dowodzi niedoboru specjalistów w dziedzinach istotnych dla rozwoju polityki gospodarczej kraju. Biorąc pod uwagę szkolnictwo zawodowe nadwyżkowymi zawodami są: kucharz małej gastronomii, mechanik pojazdów samochodowych, fryzjer. Najbardziej pożądanymi zawodami na rynku pracy są natomiast: spawacze, murarze, dekarze, cieśle. Technika okazały się miejscami, w których brak jest nauczycieli zawodu mających aktualne i praktyczne doświadczenie zawodowe. Szkoły tego typu mają stary sprzęt, w który są wyposażone pracownie laboratoryjne i warsztaty pracy. Dodatkowo słabo rozwinięta nauka języków obcych oraz niski poziom współpracy z lokalnymi pracodawcami są bolączką tego typu szkół. Problemem, mnożącym trudności w znalezieniu pracy przez absolwentów szkół wyższych, okazuje się niedostosowany do realiów rynkowych program nauczania, czy brak innowacyjnych kierunków studiów. |
Deskryptory TESE: |
absolwent, szkoła, analiza statystyczna, edukacja, rynek pracy |
TESE descriptors: |
school leaver, school, statistical analysis, education, labour market |
Publikacje: |
- Wielkopolskie Obserwatorium Rynku Pracy. (bdw.). Ocena sytuacji absolwentów szkół województwa wielkopolskiego. Rocznik 2008/2009 na rynku pracy. Pobrane 5 maja 2015 z www.wup.poznan.pl/obser/badania-i-analizy/analizy/
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.