BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ścieżki edukacyjne młodych kobiet i mężczyzn a struktura ich wartości zawodowych
Instytucja:
Data: kwiecień 2011 – czerwiec 2011
Badacz: Agata Diec, Marta Stasiła-Sieradzka, Elżbieta Turska
Abstrakt:

Celem badania było określenie wartości zawodowych preferowanych przez absolwentów uczelni wyższych oraz porównanie pod tym względem dwóch grup badanych – realizujących jeden kierunek studiów („tradycyjna” ścieżka edukacyjna) i realizujących dwa kierunki studiów („nietradycyjna” ścieżka edukacyjna). Sformułowano dwie hipotezy badawcze, zgodnie z którymi: H1) osoby realizujące odmienne ścieżki edukacyjne różnią się indywidualną orientacją na wartości zawodowe; H2) płeć nie różnicuje badanych ze względu na tę orientację. W badaniu wykorzystano kwestionariusz Orientacja Na Wartości Zawodowe K.H. Seiferta i C. Bergmann w adaptacji Zalewskiej (2000). Objęto nim 211 studentów uczelni wyższych z województwa śląskiego, w tym 110 osób realizujących tradycyjną ścieżkę edukacyjną i 101 – nietradycyjną. Wyniki badania nie pozwoliły potwierdzić pierwszej hipotezy dotyczącej indywidualnych orientacji na wartości zawodowe – oczekiwania wobec przyszłej kariery nie różnicowały istotnie studentów realizujących odmienne ścieżki kształcenia; ich hierarchia była bardzo podobna (najwyżej ceniono wartości z kategorii „wartości społeczne”, mniej zaś z kategorii „władza” i „osiągnięcia”). Płeć okazała się z kolei zmienną istotnie różnicującą badanych pod względem orientacji na wartości zawodowe w grupie studentów realizujących tradycyjną ścieżkę kształcenia (w grupie realizującej nietradycyjną ścieżkę edukacyjną płeć nie stanowiła czynnika różnicującego).

Author's Keywords: values
Deskryptory TESE: kariera szkolna, wybór studiów, płeć, szkoła wyższa, postawa, psychologia, edukacja
TESE descriptors: school career, choice of studies, gender, higher education, attitude, psychology, education
Publikacje:
  • Turska, E., Stasiła-Sieradzka, M. i Diec, A. (2012). Ścieżki edukacyjne młodych kobiet i mężczyzn a struktura ich wartości zawodowych. Czasopismo Psychologiczne, 2, 307-315.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"