Tytuł badania: |
Ścieżki edukacyjne młodych kobiet i mężczyzn a struktura ich wartości zawodowych |
Instytucja: |
|
Data: |
kwiecień 2011 – czerwiec 2011 |
Badacz: |
Agata Diec, Marta Stasiła-Sieradzka, Elżbieta Turska |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie wartości zawodowych preferowanych przez absolwentów uczelni wyższych oraz porównanie pod tym względem dwóch grup badanych – realizujących jeden kierunek studiów („tradycyjna” ścieżka edukacyjna) i realizujących dwa kierunki studiów („nietradycyjna” ścieżka edukacyjna). Sformułowano dwie hipotezy badawcze, zgodnie z którymi: H1) osoby realizujące odmienne ścieżki edukacyjne różnią się indywidualną orientacją na wartości zawodowe; H2) płeć nie różnicuje badanych ze względu na tę orientację. W badaniu wykorzystano kwestionariusz Orientacja Na Wartości Zawodowe K.H. Seiferta i C. Bergmann w adaptacji Zalewskiej (2000). Objęto nim 211 studentów uczelni wyższych z województwa śląskiego, w tym 110 osób realizujących tradycyjną ścieżkę edukacyjną i 101 – nietradycyjną. Wyniki badania nie pozwoliły potwierdzić pierwszej hipotezy dotyczącej indywidualnych orientacji na wartości zawodowe – oczekiwania wobec przyszłej kariery nie różnicowały istotnie studentów realizujących odmienne ścieżki kształcenia; ich hierarchia była bardzo podobna (najwyżej ceniono wartości z kategorii „wartości społeczne”, mniej zaś z kategorii „władza” i „osiągnięcia”). Płeć okazała się z kolei zmienną istotnie różnicującą badanych pod względem orientacji na wartości zawodowe w grupie studentów realizujących tradycyjną ścieżkę kształcenia (w grupie realizującej nietradycyjną ścieżkę edukacyjną płeć nie stanowiła czynnika różnicującego). |
Author's Keywords: |
values |
Deskryptory TESE: |
kariera szkolna, wybór studiów, płeć, szkoła wyższa, postawa, psychologia, edukacja |
TESE descriptors: |
school career, choice of studies, gender, higher education, attitude, psychology, education |
Publikacje: |
- Turska, E., Stasiła-Sieradzka, M. i Diec, A. (2012). Ścieżki edukacyjne młodych kobiet i mężczyzn a struktura ich wartości zawodowych. Czasopismo Psychologiczne, 2, 307-315.
|