BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: School Readiness
Data: [1995]
Badacz: Eugene M. Lewit, Linda Shuurmann Baker
Abstrakt:

Badanie The Kindergarten Teacher Survey on Student Readiness (KTSSR) miało na celu charakterystykę opinii nauczycieli przedszkolnych na temat gotowości szkolnej dzieci. Objęto nim łącznie 1339 nauczycieli publicznych przedszkoli. Ankietę dostarczano respondentom przede wszystkim listownie. Pytania kwestionariusza dotyczyły niektórych cech i charakterystyk postawy niezbędnych dla gotowości szkolnej każdego dziecka oraz osobistych doświadczeń nauczycieli związanych z pracą w klasie szkolnej. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że z punktu widzenia nauczycieli dziecko wykazuje gotowość szkolną, gdy jest fizycznie zdrowe, wypoczęte i dobrze odżywione. 75% nauczycieli uznało te cechy za konieczne, żaden nauczyciel nie ocenił zdrowia niżej niż „raczej istotne”. Niżej uplasowały się umiejętności szkolne, np. jedynie 10% uznało za konieczną lub bardzo istotną znajomość alfabetu. Badanie National Survey of Kindergarten Teachers (NSKT) miało na celu charakterystykę opinii nauczycieli przedszkolnych na temat gotowości szkolnej dzieci, w tym postrzeganego poziomu gotowości szkolnej ich własnych wychowanków, którzy rozpoczęli naukę jesienią 1990 roku. Zastosowano metodę ankiety korespondencyjnej, którą skierowano do ponad 20 tys. nauczycieli przedszkolnych. Otrzymano blisko 7 tys. odpowiedzi (35%). Zdaniem respondentów około 65% ich uczniów wykazywało gotowość szkolną. 25% uważało, że ich wychowankowie wykazują większą gotowość szkolną od wychowanków sprzed pięciu lat. Z kolei 42% było przeciwnego zdania, widząc spadek w odsetku dzieci o wystarczającej dojrzałości szkolnej.

Deskryptory TESE: wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, rozwój dziecka, nauczyciel, szkoła podstawowa, Stany Zjednoczone
TESE descriptors: school starting age, transition from pre-primary to primary education, child development, teacher, primary school, United States
Publikacje:
  • Lewit, E.M. i Shuurmann Baker L. (1995). School readiness. The Future of Children, 5(2), 128-139.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"