Obserwuj
Tytuł badania: |
School Readiness |
Data: |
[1995] |
Badacz: |
Eugene M. Lewit, Linda Shuurmann Baker |
Abstrakt: |
Badanie The Kindergarten Teacher Survey on Student Readiness (KTSSR) miało na celu charakterystykę opinii nauczycieli przedszkolnych na temat gotowości szkolnej dzieci. Objęto nim łącznie 1339 nauczycieli publicznych przedszkoli. Ankietę dostarczano respondentom przede wszystkim listownie. Pytania kwestionariusza dotyczyły niektórych cech i charakterystyk postawy niezbędnych dla gotowości szkolnej każdego dziecka oraz osobistych doświadczeń nauczycieli związanych z pracą w klasie szkolnej. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że z punktu widzenia nauczycieli dziecko wykazuje gotowość szkolną, gdy jest fizycznie zdrowe, wypoczęte i dobrze odżywione. 75% nauczycieli uznało te cechy za konieczne, żaden nauczyciel nie ocenił zdrowia niżej niż „raczej istotne”. Niżej uplasowały się umiejętności szkolne, np. jedynie 10% uznało za konieczną lub bardzo istotną znajomość alfabetu. Badanie National Survey of Kindergarten Teachers (NSKT) miało na celu charakterystykę opinii nauczycieli przedszkolnych na temat gotowości szkolnej dzieci, w tym postrzeganego poziomu gotowości szkolnej ich własnych wychowanków, którzy rozpoczęli naukę jesienią 1990 roku. Zastosowano metodę ankiety korespondencyjnej, którą skierowano do ponad 20 tys. nauczycieli przedszkolnych. Otrzymano blisko 7 tys. odpowiedzi (35%). Zdaniem respondentów około 65% ich uczniów wykazywało gotowość szkolną. 25% uważało, że ich wychowankowie wykazują większą gotowość szkolną od wychowanków sprzed pięciu lat. Z kolei 42% było przeciwnego zdania, widząc spadek w odsetku dzieci o wystarczającej dojrzałości szkolnej. |
Deskryptory TESE: |
wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, rozwój dziecka, nauczyciel, szkoła podstawowa, Stany Zjednoczone |
TESE descriptors: |
school starting age, transition from pre-primary to primary education, child development, teacher, primary school, United States |
Publikacje: |
- Lewit, E.M. i Shuurmann Baker L. (1995). School readiness. The Future of Children, 5(2), 128-139.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.