Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza opinii uczniów i nauczycieli na temat reformy oświaty. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Badaniem objęto 145 uczniów dwóch gimnazjów: z Łodzi (N = 58) oraz Piotrkowa Trybunalskiego (N = 87). W badaniu wzięło udział 40 nauczycieli zatrudnionych w powyższych szkołach (odpowiednio N = 12 i N = 28). Zdaniem uczniów największą zaletą gimnazjum było połączenie egzaminu końcowego w gimnazjum z egzaminem do liceum (17,4%). W dalszej kolejności ankietowani wskazywali lepsze przygotowanie do liceum (16,7%), możliwość poznania nowych koleżanek i kolegów (16,0%), a także poczucie większej dorosłości (12,7%). Wykazano również, że w opinii gimnazjalistów do najbardziej negatywnych aspektów wprowadzonych zmian należały koszty finansowe oraz społeczne reformy (33,3%), a także obciążenia psychologiczne uczniów – w tym konieczność zmiany szkoły (18,1%). Wśród badanych nauczycieli odnotowano 37,5% umiarkowanych oraz 2,5% zdecydowanych przeciwników reformy. Za największe zalety pedagodzy uznali (podobnie jak uczniowie) połączenie egzaminu końcowego w gimnazjum z egzaminem do liceum (26,2%), następnie: większe poczucie dorosłości uczniów (21,5%), rozłożenie nauki na krótkie etapy (14,9%) oraz lepsze przygotowanie do liceów (10,3%). Natomiast do negatywnych stron zdaniem pedagogów należały przede wszystkim: likwidacja wielu szkół podstawowych (21,7%), duże wydatki na reformę (18,0%), zwiększenie wymagań wobec własnej grupy zawodowej (15,6%), skrócenie czasu nauki w liceum (13,7%), a także konieczność zmiany szkoły w trudnym dla młodzieży wieku (13,2%) i wydłużenie obowiązkowej nauki (10,2%). |