BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Gimnazja po roku reformy z perspektywy uczniów i nauczycieli
Instytucja:
Data: 2000
Badacz: Zdzisława Kawka
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza opinii uczniów i nauczycieli na temat reformy oświaty. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Badaniem objęto 145 uczniów dwóch gimnazjów: z Łodzi (N = 58) oraz Piotrkowa Trybunalskiego (N = 87). W badaniu wzięło udział 40 nauczycieli zatrudnionych w powyższych szkołach (odpowiednio N = 12 i N = 28). Zdaniem uczniów największą zaletą gimnazjum było połączenie egzaminu końcowego w gimnazjum z egzaminem do liceum (17,4%). W dalszej kolejności ankietowani wskazywali lepsze przygotowanie do liceum (16,7%), możliwość poznania nowych koleżanek i kolegów (16,0%), a także poczucie większej dorosłości (12,7%). Wykazano również, że w opinii gimnazjalistów do najbardziej negatywnych aspektów wprowadzonych zmian należały koszty finansowe oraz społeczne reformy (33,3%), a także obciążenia psychologiczne uczniów – w tym konieczność zmiany szkoły (18,1%). Wśród badanych nauczycieli odnotowano 37,5% umiarkowanych oraz 2,5% zdecydowanych przeciwników reformy. Za największe zalety pedagodzy uznali (podobnie jak uczniowie) połączenie egzaminu końcowego w gimnazjum z egzaminem do liceum (26,2%), następnie: większe poczucie dorosłości uczniów (21,5%), rozłożenie nauki na krótkie etapy (14,9%) oraz lepsze przygotowanie do liceów (10,3%). Natomiast do negatywnych stron zdaniem pedagogów należały przede wszystkim: likwidacja wielu szkół podstawowych (21,7%), duże wydatki na reformę (18,0%), zwiększenie wymagań wobec własnej grupy zawodowej (15,6%), skrócenie czasu nauki w liceum (13,7%), a także konieczność zmiany szkoły w trudnym dla młodzieży wieku (13,2%) i wydłużenie obowiązkowej nauki (10,2%).

Deskryptory TESE: reforma szkolnictwa, gimnazjum, uczeń, nauczyciel, postawa, egzamin, egzamin końcowy, przejście z gimnazjum do liceum/technikum, wybór szkoły
TESE descriptors: educational reform, lower secondary, pupil, teacher, attitude, examination, final examination, transition from lower to upper secondary education, choice of school
Publikacje:
  • Kawka, Z. (2001). Gimnazja po roku reformy z perspektywy uczniów i nauczycieli. Przegląd Socjologiczny, 1, 123-151.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"