BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Gimnazjaliści wobec własnej przyszłości. Różnice i podobieństwa z perspektywy strategii społecznego uczestnictwa
Instytucja:
Data: 2003
Badacz: Edyta Mianowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie wyobrażeń gimnazjalistów na temat ich przyszłej aktywności zawodowej i politycznej w kontekście przyjmowanej przez nich strategii społecznego uczestnictwa. W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety audytoryjnej, którą objęto 473 uczniów zielonogórskich gimnazjów. Przyjęto typologię strategii społecznego uczestnictwa H. Merkens i D. Bergs-Winkels (1998), którzy wyróżnili strategię integracji, asymilacji indyferencji i separacji. Wszystkie cztery typy wynikały z układu współzależności orientacji na przyszłość (orientacja tranzytywna) i na teraźniejszość (orientacja moratoryjna). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie stosujący różne strategie uczestnictwa wyrażali odmienne poglądy w zakresie swojej przyszłości zawodowej i politycznej. Typ strategii nie różnicował jednak aspiracji edukacyjnych, które u większości uczniów były na wysokim poziomie. Strategia integracji wiązała się z najwyższymi aspiracjami zawodowymi. Z kolei strategia asymilacji korelowała z najmniejszym dystansem wobec działań politycznych. Obojętność charakterystyczna dla strategii indyferencji rozciągała się również na plany zawodowe i polityczne. Młodzież stosująca strategię separacji nie wiązała swojej przyszłej aktywności ani ze sferą zawodową, ani polityczną, nie dążyła też do żadnych spektakularnych sukcesów.

Deskryptory TESE: gimnazjum, wartości obywatelskie, polityka, praca, postawa, uczestnictwo
TESE descriptors: lower secondary, civic values, politics, labour, attitude, participation
Publikacje:
  • Mianowska, E. (2008). Gimnazjaliści wobec własnej przyszłości. Różnice i podobieństwa z perspektywy strategii społecznego uczestnictwa. W: K. Szafraniec (red.), Młodzież i oświata za burtą przemian (s. 125-155). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"