Tytuł badania: |
Gimnazjaliści wobec własnej przyszłości. Różnice i podobieństwa z perspektywy strategii społecznego uczestnictwa |
Instytucja: |
|
Data: |
2003 |
Badacz: |
Edyta Mianowska |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie wyobrażeń gimnazjalistów na temat ich przyszłej aktywności zawodowej i politycznej w kontekście przyjmowanej przez nich strategii społecznego uczestnictwa. W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety audytoryjnej, którą objęto 473 uczniów zielonogórskich gimnazjów. Przyjęto typologię strategii społecznego uczestnictwa H. Merkens i D. Bergs-Winkels (1998), którzy wyróżnili strategię integracji, asymilacji indyferencji i separacji. Wszystkie cztery typy wynikały z układu współzależności orientacji na przyszłość (orientacja tranzytywna) i na teraźniejszość (orientacja moratoryjna). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie stosujący różne strategie uczestnictwa wyrażali odmienne poglądy w zakresie swojej przyszłości zawodowej i politycznej. Typ strategii nie różnicował jednak aspiracji edukacyjnych, które u większości uczniów były na wysokim poziomie. Strategia integracji wiązała się z najwyższymi aspiracjami zawodowymi. Z kolei strategia asymilacji korelowała z najmniejszym dystansem wobec działań politycznych. Obojętność charakterystyczna dla strategii indyferencji rozciągała się również na plany zawodowe i polityczne. Młodzież stosująca strategię separacji nie wiązała swojej przyszłej aktywności ani ze sferą zawodową, ani polityczną, nie dążyła też do żadnych spektakularnych sukcesów. |
Deskryptory TESE: |
gimnazjum, wartości obywatelskie, polityka, praca, postawa, uczestnictwo |
TESE descriptors: |
lower secondary, civic values, politics, labour, attitude, participation |
Publikacje: |
- Mianowska, E. (2008). Gimnazjaliści wobec własnej przyszłości. Różnice i podobieństwa z perspektywy strategii społecznego uczestnictwa. W: K. Szafraniec (red.), Młodzież i oświata za burtą przemian (s. 125-155). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
|