BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Gimnazjaliści wobec wartości narodowych
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Małgorzata Latoch-Zielińska, Iwona Morawska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Z czym gimnazjaliści kojarzą narodowe wartości? Jakie przypisują im znaczenia? Co może mieć na to wpływ? O co warto byłoby postulować w obszarze celów i zadań edukacyjnych związanych z narodowym wymiarem kultury? Próbę badawczą stanowiło 200 uczniów gimnazjów z Lublina oraz Świdnika. Do zebrania materiału badawczego zastosowano sondaż diagnostyczny w formie map mentalnych opracowanych przez uczniów. W wyniku badania wyłoniono sześć modelowych strategii rozumienia przez badanych wartości narodowych: 1. tradycyjna – najliczniej reprezentowana (40%), stanowiąca najbardziej standardową identyfikację kraju i kultury, do najczęściej wymienianych przez uczniów reprezentacji polskości zaliczono: Mazurek Dąbrowskiego, Jana Pawła II, Jasną Górę, Katyń, Smoleńsk, biało-czerwoną flagę, orła białego; 2. popkulturowa – zaraz po tradycyjnej następna rozpoznana strategia rozumienia Polski (20%); wartości narodowe przypisywano znanym celebrytom, idolom młodzieżowym, potrawom, tytułom prasowym i telewizyjnym, wydarzeniom sportowym oraz innym elementom kultury popularnej; 3. liberalno-emancypacyjna – stanowiąca odrębny zbiór reprezentacji (20%), polegający na kwestionowaniu rzeczywistości oraz skupianiu się na negatywnych zjawiskach kraju (m.in. bezrobociu, przekrętach czy braku perspektyw); 4. neutralna – wyrażająca obojętność badanych (10%), co może być objawem ich poczucia samotności, braku zakorzenienia, niepewności, indolencji; 5. negacja – kolejną wyodrębnioną strategię cechowały przede wszystkich deprecjacja oraz wulgaryzacja wartości narodowych (7%); wśród odpowiedzi badanych znajdowały się takie stwierdzenia jak Mam to gdzieś; Przecież to obciach; To dla moherów; 6. synkretyczna – ostatni i najmniej reprezentowany model rozumienia polskości (3%), w którym przenikały się elementy tradycyjnego oraz popkulturowego postrzegania wartości narodowych.

Deskryptory TESE: postawa, młodzież, wychowanie obywatelskie, obywatel, gimnazjum, wartości obywatelskie
TESE descriptors: attitude, youth, civics, citizen, lower secondary, civic values
Publikacje:
  • Morawska, I. i Latoch-Zielińska, M. (2011). Gimnazjaliści wobec wartości narodowych. Polonistyka, 9, 18-23.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"