Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 2172 nauczycieli i dyrektorów. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Ankietę badającą opinie na temat procesu ewaluacji w szkole/placówce. 16,80% badanych deklarowało, że zasady przeprowadzenia ewaluacji w ich placówce były zrozumiałe dzięki wizytatorom. 67,08% respondentów wskazało w tym kontekście osobę dyrektora, 26,84% koleżanki i kolegów, a 34,53% materiały informacyjne. 96,92% ankietowanych nie zgodziło się ze stwierdzeniem, że zasady przeprowadzania ewaluacji były dla nich w pewnym stopniu niejasne. 91% badanych uważało, że wizytatorzy posiadają odpowiednią wiedzę w zakresie przeprowadzania ewaluacji. Zdaniem ponad połowy respondentów proces ewaluacji nie zakłócił pracy szkoły; 38,09% wyraziło opinię, że ewaluacja zakłóciła pracę szkoły, ale w niewielkim i możliwym do zaakceptowania stopniu. 3,52% wskazało na poważne zakłócenia pracy szkoły, a 1,44% twierdziło, że ewaluacja w ogóle uniemożliwiła pracę szkoły. Za najważniejszą część spotkania poświęconego prezentacji raportu 44,28% badanych uznało prezentację wyników ewaluacji. Nieco ponad połowa respondentów uważała, że raport był dla pracy ich placówki bardzo przydatny (niecałe 10% wskazało odpowiedzi: raczej nieprzydatny i zupełnie nieprzydatny). 70,25% ankietowanych uważało, że raport pokaże im obraz szkoły, a 66,96% wyraziło opinię, że raport pomoże im w podejmowaniu właściwych decyzji i działań. |