BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ewolucja oczekiwań i systemów wartości młodzieży studenckiej w fazie przemian społeczno-gospodarczych (na przykładzie Akademii Górniczo-Hutniczej)
Instytucja:
Data: 1992
Badacz: Julian Bugiel
Abstrakt:

Przedmiotem badania była ewolucja oczekiwań i systemów wartości studentów Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Po ukończeniu studiów respondenci chcieli pracować: we własnej firmie, zgodnie z wykształceniem (22,2%), w prywatnej firmie, zgodnie z wykształceniem (21,4%), we własnej firmie, bez względu na zgodność z wykształceniem (16,9%), w zagranicznej firmie, zgodnie z wykształceniem (10,4%), w zagranicznej firmie, bez względu na zgodność z wykształceniem (5,5%), w państwowym zakładzie (6,2%), na uczelni, w instytucie badawczym albo w szkolnictwie (5,2%). Do cech osobowych inżyniera badani (N = 465, w tym 64 kobiety i 401 mężczyzn) zaliczyli: wysoki poziom specjalistycznej wiedzy kierunkowej (65,8%), znajomość wiedzy teoretycznej (29,5%), podstawy wiedzy ekonomicznej (7,7%), znajomość języków obcych (19,1%), umiejętność kierowania ludźmi (10,3%), umiejętność współżycia z ludźmi (14,2%), zdolność do samodzielnego, twórczego myślenia (15,1%), zdolności organizacyjne, operatywność (14,2%), umiejętność obsługi komputera (3,4%), wysoką kulturę osobistą (6,7%), inteligencję (5,2%), umiejętność i trafność podejmowania decyzji (9,5%), wytrwałość i konsekwencję w działaniu (5,4%). Okazało się, że studenci czwartego roku preferowali (bardziej niż ich koledzy z pierwszego roku studiów) wartości zawodowe, odpowiednio: 64,8% i 48,3%. Wartości zawodowe wskazało 96,8% studentów czwartego roku i 17,8% studentów pierwszego roku. Wartości rodzinne okazały się najważniejsze dla blisko 40% studentów z obu grup. Wartości prestiżowe, tj. zdobycie władzy, wysokiej pozycji społecznej, potrzeba posiadania szacunku innych ludzi, bycie uczciwym człowiekiem, doceniało 9,6% studentów pierwszego roku i 47% studentów czwartego roku.

Deskryptory TESE: student, absolwent, absolwent szkoły wyższej, postawa, socjalizacja, inżynieria, studia wyższe
TESE descriptors: student, school leaver, graduate, attitude, socialisation, engineering, higher education course
Publikacje:
  • Bugiel, J. (1995). Ewolucja oczekiwań i systemów wartości młodzieży studenckiej w fazie przemian społeczno-gospodarczych (na przykładzie Akademii Górniczo-Hutniczej). W: J. Bogusz i M. Marczuk (red.), Problemy edukacji młodzieży i dorosłych w warunkach transformacji (s. 89-95). Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"