Abstrakt: |
Przedmiotem badania była ewolucja oczekiwań i systemów wartości studentów Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Po ukończeniu studiów respondenci chcieli pracować: we własnej firmie, zgodnie z wykształceniem (22,2%), w prywatnej firmie, zgodnie z wykształceniem (21,4%), we własnej firmie, bez względu na zgodność z wykształceniem (16,9%), w zagranicznej firmie, zgodnie z wykształceniem (10,4%), w zagranicznej firmie, bez względu na zgodność z wykształceniem (5,5%), w państwowym zakładzie (6,2%), na uczelni, w instytucie badawczym albo w szkolnictwie (5,2%). Do cech osobowych inżyniera badani (N = 465, w tym 64 kobiety i 401 mężczyzn) zaliczyli: wysoki poziom specjalistycznej wiedzy kierunkowej (65,8%), znajomość wiedzy teoretycznej (29,5%), podstawy wiedzy ekonomicznej (7,7%), znajomość języków obcych (19,1%), umiejętność kierowania ludźmi (10,3%), umiejętność współżycia z ludźmi (14,2%), zdolność do samodzielnego, twórczego myślenia (15,1%), zdolności organizacyjne, operatywność (14,2%), umiejętność obsługi komputera (3,4%), wysoką kulturę osobistą (6,7%), inteligencję (5,2%), umiejętność i trafność podejmowania decyzji (9,5%), wytrwałość i konsekwencję w działaniu (5,4%). Okazało się, że studenci czwartego roku preferowali (bardziej niż ich koledzy z pierwszego roku studiów) wartości zawodowe, odpowiednio: 64,8% i 48,3%. Wartości zawodowe wskazało 96,8% studentów czwartego roku i 17,8% studentów pierwszego roku. Wartości rodzinne okazały się najważniejsze dla blisko 40% studentów z obu grup. Wartości prestiżowe, tj. zdobycie władzy, wysokiej pozycji społecznej, potrzeba posiadania szacunku innych ludzi, bycie uczciwym człowiekiem, doceniało 9,6% studentów pierwszego roku i 47% studentów czwartego roku. |