BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Miejsce aktywności fizycznej w różnych formach zajęć wolnoczasowych młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu lekkim
Instytucja:
Data: 2012
Badacz: Izabella Kaiser
Abstrakt:

Badaniem objęto 36 uczniów Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 2 w Zespole Szkół Specjalnych nr 102 w Poznaniu. W badanej próbie było 12 chłopców i 24 dziewcząt niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim. Wiek badanych mieścił się w przedziale 17-23 lat. 91,6% respondentów pochodziło z pełnych rodzin. Większość rodziców (40%) legitymowała się wykształceniem zawodowym. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. 5,6% ankietowanych miało w tygodniu od pół godziny do godziny wolnego czasu, 30,6% od 2 do 3 godzin, 50% więcej niż 3 godziny, a 13,9% zadeklarowało, że w ogóle nie mają wolnego czasu. Okazało się, że w ciągu całego roku młodzież niepełnosprawna jest aktywna fizycznie – bez względu na porę roku aktywność taką podejmowało ok. 80% respondentów. Częściej młodzież uprawiała sport w weekendy. Nie stwierdzono znaczących różnic między aktywnością podejmowaną w tygodniu i w weekendy oraz wiosną i jesienią. Dziewczęta najczęściej wybierały spacery oraz jazdę na rowerze, a chłopcy przede wszystkim jazdę na rowerze, rzadziej piłkę, spacery, jazdę na wrotkach albo rolkach. 22,2% uczniów w tygodniu, a 16,6% w weekendy nie odpoczywało w sposób aktywny. Osoby aktywne fizycznie zimą oprócz chodzenia na spacery uprawiały aktywności typowo zimowe, np. jazdę na łyżwach (11,1%), sankach (8,3%) i nartach (5,5%). Młodzież przyznała się również do biernych form spędzania czasu wolnego, np. 50% chłopców głównie korzystało z komputerów. 16,6% respondentów zdecydowanie zadeklarowało, że nie spędzają wolnego czasu biernie. Blisko 30% badanych spędzało swój wolny czas samotnie.

Autorskie słowa kluczowe: aktywność fizyczna, niepełnosprawność intelektualna, czas wolny, wychowanie do czasu wolnego, szkoła specjalna, specjalne potrzeby edukacyjne
Author's Keywords: physical activity, intellectual disability, free time, education for free time, school for children of special needs, special educational needs
Deskryptory TESE: upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, specjalne potrzeby edukacyjne, zajęcia pozalekcyjne, zajęcia pozaszkolne, sprawność, pedagogika czasu wolnego, zajęcia rekreacyjne
TESE descriptors: disability, intellectual disability, special educational needs, supervised study, out-of-school-hours provision, efficiency, leisure education, leisure activities
Publikacje:
  • Kaiser, I. (2012). Miejsce aktywności fizycznej w różnych formach zajęć wolnoczasowych młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu lekkim. Studia Periegetica, 8, 49-65.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"