Abstrakt: |
Badaniem objęto 36 uczniów Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 2 w Zespole Szkół Specjalnych nr 102 w Poznaniu. W badanej próbie było 12 chłopców i 24 dziewcząt niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim. Wiek badanych mieścił się w przedziale 17-23 lat. 91,6% respondentów pochodziło z pełnych rodzin. Większość rodziców (40%) legitymowała się wykształceniem zawodowym. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. 5,6% ankietowanych miało w tygodniu od pół godziny do godziny wolnego czasu, 30,6% od 2 do 3 godzin, 50% więcej niż 3 godziny, a 13,9% zadeklarowało, że w ogóle nie mają wolnego czasu. Okazało się, że w ciągu całego roku młodzież niepełnosprawna jest aktywna fizycznie – bez względu na porę roku aktywność taką podejmowało ok. 80% respondentów. Częściej młodzież uprawiała sport w weekendy. Nie stwierdzono znaczących różnic między aktywnością podejmowaną w tygodniu i w weekendy oraz wiosną i jesienią. Dziewczęta najczęściej wybierały spacery oraz jazdę na rowerze, a chłopcy przede wszystkim jazdę na rowerze, rzadziej piłkę, spacery, jazdę na wrotkach albo rolkach. 22,2% uczniów w tygodniu, a 16,6% w weekendy nie odpoczywało w sposób aktywny. Osoby aktywne fizycznie zimą oprócz chodzenia na spacery uprawiały aktywności typowo zimowe, np. jazdę na łyżwach (11,1%), sankach (8,3%) i nartach (5,5%). Młodzież przyznała się również do biernych form spędzania czasu wolnego, np. 50% chłopców głównie korzystało z komputerów. 16,6% respondentów zdecydowanie zadeklarowało, że nie spędzają wolnego czasu biernie. Blisko 30% badanych spędzało swój wolny czas samotnie. |