BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Międzyszkolne zróżnicowanie wyników nauczania po pierwszym etapie kształcenia
Instytucja:
Data: 2010 – 2012
Badacz: Aleksandra Jasińska, Michał Modzelewski
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jakie jest zróżnicowanie międzyszkolne wyników nauczania po pierwszym etapie kształcenia w Polsce? Jak bardzo szkoły różnią się między sobą ze względu na cechy uczniów, którzy się w nich uczą, a które mogą mieć znaczenie dla ich osiągnięć? Jakie jest zróżnicowanie międzyszkolne efektywności nauczania po pierwszym etapie kształcenia? Analizie poddano dane pochodzące z Badania szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia zrealizowanego na ogólnopolskiej próbie 172 szkół podstawowych, w którym wzięło udział łącznie 300 oddziałów. Do zebrania materiału posłużono się specjalnie opracowanymi testami obejmującymi umiejętność czytania, świadomość językową oraz umiejętności matematyczne. Na podstawie analizy zgromadzonych danych ustalono, że poziom zróżnicowania międzyszkolnego był uzależniony od rodzaju zastosowanego testu – dla testu czytania wynosił niecałe 10%, dla testu świadomości językowej niemal 13%, a dla testu matematycznego – ok. 11%. Wykazano również, że spośród charakterystyk uczniów i ich rodzin uwzględnionych w badaniu szkoły najbardziej różniły się między sobą statusem społeczno-ekonomicznym, mierzonym wskaźnikiem HISEI (17%). Odnotowano także znaczące zróżnicowanie międzyszkolne poziomu inteligencji uczniów, które było podobne do zróżnicowania wykształcenia rodziców (14%). Dodatkowo stwierdzono, że zróżnicowanie międzyszkolne wyników na poziomie nauczania zintegrowanego w pewnej mierze jest wynikiem zróżnicowania międzyszkolnego potencjału uczniów na wejściu.

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, postępy w nauce, nauczanie, uczenie się, uczeń, rozwój dziecka, szkolnictwo podstawowe, szkoła podstawowa
TESE descriptors: learning outcome, study progress, teaching, learning, pupil, child development, primary education, primary school
Publikacje:
  • Jasińska, A. i Modzelewski, M. (2013). Międzyszkolne zróżnicowanie wyników nauczania po pierwszym etapie kształcenia. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/publikacje-suek.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"