BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Między szkołą a domem: role zawodowe i rodzinne współczesnego nauczyciela
Data: październik 2002 – grudzień 2003
Badacz: Joanna Łukasik
Abstrakt:

Badanie ilościowo-jakościowe dotyczyło samooceny nauczycieli w takich kwestiach jak: postrzeganie swoich działań na gruncie zawodowym i rodzinnym – podobieństwa i różnice; sposoby łączenia obowiązków zawodowych i rodzinnych, praktykowane przez nauczycieli. W metodzie badawczej zastosowano: anonimową ankietę (zbadano 317 osób), analizę testów Plan Rozwoju Zawodowego (30 planów), otwarty wywiad pogłębiony (60 osób), obserwację uczestniczącą (60 osób). Respondentów zapytano w ankiecie także o rolę nauczyciela jako działacza społecznego w środowisku lokalnym. Sformułowano następujące pytania badawcze: Jak przedstawia się działalność społeczna współczesnego nauczyciela? Czy można mówić o działalności współczesnego nauczyciela-społecznika, zaangażowanego w życie społeczno-kulturalne środowiska, w którym życie, tak jak przed 30 laty? Jakie formy działania w środowisku lokalnym podejmuje współczesny nauczyciel i czy je w ogóle podejmuje? W badaniu wzięło udział 317 nauczycieli z województw: mazowieckiego, świętokrzyskiego, małopolskiego oraz podkarpackiego. Okazało się, że nauczyciele włączają się najczęściej w przygotowywanie lokalnych uroczystości (140 osób, 44,16%; nieco częściej kobiety niż mężczyźni – odpowiednio 45,57% i 40%). W dalszej kolejności znalazła się współpraca z instytucjami na rzecz kultury i oświaty – 28.08% wskazań (w tym 23,63% kobiet i 41,25% mężczyzn). Blisko co piąty respondent w ogóle nie włączał się w żadne działania o charakterze lokalnym – bierną postawę prezentowało 17,30% kobiet i 25% mężczyzn. Z organem prowadzącym współpracowało 15,14% respondentów, w tym 21,25% mężczyzn i 13,08% kobiet. Do najrzadszych form działań o charakterze lokalnym należały: udział w posiedzeniach gminnych komisji (3,79%, w tym 1,96% kobiet i 10% mężczyzn), pełnienie funkcji radnego (2,21%, w tym jedna kobieta i sześciu mężczyzn) oraz inicjowanie życia kulturalno-oświatowego w środowisku (34 kobiety i siedmiu mężczyzn). W opinii blisko 60% badanych nauczycieli działalność społeczna zwiększa doświadczenie w różnych dziedzinach (59,91% wskazań od kobiet i 60% od mężczyzn). Zdaniem 51,74% respondentów działalność taka wzbogaca warsztat pracy (52,74% kobiet i 48,75% mężczyzn). Blisko 3% badanych uważało działalność społeczną za zniechęcającą do pracy zawodowej – odpowiedzi takiej udzieliło 2,11% nauczycielek i 5% nauczycieli.

Deskryptory TESE: zawód nauczyciela, rodzina, samoocena, kompetencje społeczne, nauczyciel
TESE descriptors: teaching profession, family, self-evaluation, social competences, teacher
Publikacje:
  • Łukasik, J.M. (2009). Między szkołą a domem : role zawodowe i rodzinne współczesnego nauczyciela. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"