BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Trafność egzaminów maturalnych
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: lipiec [2003] – styczeń 2004
Badacz: Roman Dolata, Elżbieta Putkiewicz
Abstrakt:

Badanie miało charakter ewaluacyjny i dotyczyło reformy egzaminu maturalnego. Celem badania było określenie trafności procedur egzaminacyjnych nowej matury z 2002 roku i egzaminu planowanego na 2005 rok. Uwzględniono materiały z języka polskiego, historii i matematyki. Wykorzystano oceny próbki wypracowań na poziomie podstawowym i rozszerzonym z języka polskiego dokonane przez sędziów kompetentnych, opinie sędziów kompetentnych na temat arkuszy egzaminacyjnych z 2002 roku, opinie ekspertów na temat arkuszy egzaminacyjnych na rok 2002 oraz rozwiązań przygotowywanych na 2005 rok. Doniesienie podzielono na kilka przedmiotów. Egzamin maturalny z języka polskiego: recenzent prac powinien mieć do dyspozycji wyniki badań standaryzacyjnych oraz reprezentatywną próbkę prac uczniowskich napisanych zgodnie z ocenianą instrukcją; trafności systemu punktacji wypracowań nie dało się jednoznacznie zdiagnozować ze względu na niską zgodność ocen wystawianych przez sędziów kompetentnych (pracowników naukowych wydziałów polonistycznych); wysokie kompetencje merytoryczne recenzentów nie gwarantowały braku rozbieżności ocen (tendencja była wręcz odwrotna); uśrednione oceny sędziów kompetentnych słabo lub umiarkowanie korelowały z wynikami oceniania kryterialnego. Egzamin maturalny z historii: z analiz ekspertów wynika, że egzamin z 2002 i 2005 roku był testem po części erudycyjnym, pamięciowym, a po części sprawdzającym poziom umiejętności podstawowych; konieczne było podjęcie decyzji, jaki ma być cel egzaminu z historii – proponowano egzamin bardziej wyspecjalizowany, ograniczony w zakresie treści, ale wymagający pogłębionej i samodzielnej analizy procesu historycznego, wspartej wiedzą faktograficzną. Egzamin maturalny z matematyki: przywrócenie matematyki do obowiązkowych przedmiotów maturalnych wymagało równoczesnego stworzenia nowej podstawy programowej; poprawienia wymagała metodyka tworzenia zadań egzaminacyjnych i modeli oceniania, co powinno być połączone z kształceniem egzaminatorów. W cały proces włączeni powinni być nauczyciele akademiccy; staranniejszy powinien być dobór recenzentów – dopuścili się wielu błędów w arkuszach egzaminacyjnych.

Deskryptory TESE: egzamin, szkoła średnia, egzamin końcowy, egzamin pisemny, test standaryzowany, ewaluacja, reforma programu nauczania, reforma szkolnictwa
TESE descriptors: examination, secondary school, final examination, written examination, standardised test, evaluation, curriculum reform, educational reform
Publikacje:
  • Dolata, R. (2004). Trafność egzaminów maturalnych. W: R. Dolata, E. Putkiewicz i A. Wiłkomirska (red.), Reforma egzaminu maturalnego – oceny i rekomendacje (s. 186-213). Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"