BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Cele i dążenia uczniów klas maturalnych oraz motywy wyboru dalszej drogi życiowej
Data: marzec 2003
Badacz: Danuta Leszczyńska
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza motywacji wyborów życiowych uczniów klas maturalnych. Analizie poddano również system hierarchii celów i dążeń życiowych badanej grupy. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiej ankiety. Badaniem objęto uczniów uczęszczających do klas maturalnych w Zespole Szkół im. W. Szafera w Złotym Potoku. Łącznie próba liczyła 72 osoby w wieku od 19 do 21 lat. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że do najczęściej wskazywanych osób wpływających na wybór drogi życiowej należeli rodzice (58,3%), sami respondenci (20,8%), przyjaciele (15,3%), a także nauczyciele i rówieśnicy (2,8%). Okazało się również, że wśród motywów dalszych wyborów dominowała chęć zdobycia dobrze płatnej pracy (77,8%). W dalszej kolejności badani kierowali się chęcią poszerzenia wiedzy z interesującej ich dziedziny (55,5%), pragnieniem posiadania własnych pieniędzy (54,1%), pragnieniem osiągnięcia sukcesu (34,7%), pragnieniem posiadania własnej rodziny (31,9%), chęcią „wyrwania się” z domu rodziców (12,5%), chęcią udoskonalenia i rozwinięcia gospodarstwa rodziców (2,8%), a także chęcią ratowania zwierząt (1,4%). Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano ponadto, że pierwsze miejsce w hierarchii najbliższych celów i dążeń ankietowanych zajęło ukończenie szkoły średniej i zdanie matury (56,9%); następnie wskazywano m.in. osiągnięcie szczęścia rodzinnego (55,5%), zdobycie interesującej pracy zawodowej (54,2%) oraz zdobycie wyższego wykształcenia (48,6%).

Deskryptory TESE: wybór kierunku kształcenia zawodowego, planowanie edukacji, młodzież, planowanie, kariera szkolna, kariera zawodowa, szkoła średnia, egzamin końcowy
TESE descriptors: choice of training, educational planning, youth, planning, school career, career, secondary school, final examination
Publikacje:
  • Leszczyńska, D. (2005). Cele i dążenia uczniów klas maturalnych oraz motywy wyboru dalszej drogi życiowej (na podstawie badań przeprowadzonych w Zespole Szkół im. Władysława Szafera w Złotym Potoku). Wychowawca, 1, 14-15.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"