Abstrakt: |
Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie o zakres pamięci bezpośredniej uczniów klas początkowych o zróżnicowanym poziomie osiągnięć w nauce szkolnej. W badaniu zastosowano różne metody oraz różnego rodzaju materiały stosowane do badania pamięci, w tym zgłoski bezsensowne, liczby, pary słów, obrazki sensowne, figury bezsensowne, fotografie, nazwiska, kolorowe obrazki, urywki wierszy i prozy, testy oraz opowiadania. Badaniem objęto 85 uczniów szkół podstawowych z klas czwartych i piątych w wieku 10-12 lat, w tym 40 uczniów ze środowiska wiejskiego i 45 uczniów ze środowiska miejskiego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić istnienie istotnej statystycznie różnicy między zakresem pamięci bezpośredniej u uczniów osiągających bardzo dobre wyniki i uczniów z trudnościami w nauce. Okazało się, że uczniowie o dobrych wynikach w nauce zapamiętywali więcej szczegółów i popełniali mniej błędów. Nie zaobserwowano natomiast zależności zakresu pamięci bezpośredniej od miejsca zamieszkania uczniów. Podobnie nie stwierdzono takiej zależności w odniesieniu do płci uczniów. |