BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zakres pamięci bezpośredniej uczniów klas początkowych o zróżnicowanym poziomie osiągnięć w nauce szkolnej
Data: [2007]
Badacz: Joanna Porada
Abstrakt:

Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie o zakres pamięci bezpośredniej uczniów klas początkowych o zróżnicowanym poziomie osiągnięć w nauce szkolnej. W badaniu zastosowano różne metody oraz różnego rodzaju materiały stosowane do badania pamięci, w tym zgłoski bezsensowne, liczby, pary słów, obrazki sensowne, figury bezsensowne, fotografie, nazwiska, kolorowe obrazki, urywki wierszy i prozy, testy oraz opowiadania. Badaniem objęto 85 uczniów szkół podstawowych z klas czwartych i piątych w wieku 10-12 lat, w tym 40 uczniów ze środowiska wiejskiego i 45 uczniów ze środowiska miejskiego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić istnienie istotnej statystycznie różnicy między zakresem pamięci bezpośredniej u uczniów osiągających bardzo dobre wyniki i uczniów z trudnościami w nauce. Okazało się, że uczniowie o dobrych wynikach w nauce zapamiętywali więcej szczegółów i popełniali mniej błędów. Nie zaobserwowano natomiast zależności zakresu pamięci bezpośredniej od miejsca zamieszkania uczniów. Podobnie nie stwierdzono takiej zależności w odniesieniu do płci uczniów.

Deskryptory TESE: trudności w nauce, postępy w nauce, psychologia, efekt uczenia się, szkoła podstawowa, miejsce zamieszkania, płeć
TESE descriptors: learning difficulty, study progress, psychology, learning outcome, primary school, place of residence, gender
Publikacje:
  • Porada, J. (2007). Zakres pamięci bezpośredniej uczniów klas początkowych o zróżnicowanym poziomie osiągnięć w nauce szkolnej. Kwartalnik Edukacyjny, 1(48), 43-50.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"