BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zależności między stresorami w pracy a wypaleniem zawodowym i zaangażowaniem w pracę w grupie nauczycieli: pośrednicząca rola przekonań o własnej skuteczności i wsparcia społecznego
Instytucja:
Data: listopad 2008 – kwiecień 2009
Badacz: Łukasz Baka, Roman Cieślak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy wpływu wsparcia społecznego i przekonania o własnej skuteczności na stopień wypalenia zawodowego i zaangażowania w pracę wśród nauczycieli. Weryfikacji poddano następujące hipotezy: Wsparcie społeczne moderuje zależności pomiędzy stresorami w pracy a wypaleniem zawodowym i zaangażowaniem w pracę. Przekonanie o własnej skuteczności (ogólne i specyficzne) pełnią funkcję mediatora w odniesieniu do relacji między stresorami w pracy a wypaleniem zawodowym i zaangażowaniem w pracę. Badaniem objęto 236 pedagogów (w tym 204 kobiety oraz 32 mężczyzn ze stażem pracy wynoszącym od roku do 43 lat) z Częstochowy; większość próby stanowili nauczyciele szkół średnich (N = 87), w dalszej kolejności: nauczyciele klas IV-VI (N = 56), gimnazjów (N = 51) oraz klas I-III (N = 42). Do zebrania materiału badawczego zastosowano Skalę Konfliktu Interpersonalnego, Skalę Ograniczeń Organizacyjnych oraz Skalę Obciążenia Pracą. Wykorzystano także Wielowymiarową Skalę Spostrzeganego Wsparcia Społecznego, skalę GSES, kwestionariusz NISES, skalę OLBI oraz kwestionariusz UWES. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wysoki poziom wsparcia społecznego był predykatorem wysokiego zaangażowania w pracę. Dodatkowo ujawniono, że zaangażowanie w pracę jest tym wyższe, im niższy był poziom stresorów związanych z ograniczeniami organizacyjnymi i im wyższy był subiektywny poziom obciążenia pracą. Na podstawie uzyskanego materiału wykazano ponadto, że wysoki poziom organizacyjnych ograniczeń był wyznacznikiem niskiego poziomu przekonań o własnej skuteczności w radzeniu sobie z wymaganiami pracy nauczyciela; natomiast niski poziom tych przekonań okazał się wyznacznikiem wysokiego wypalenia zawodowego i niskiego zaangażowania w pracę.

Autorskie słowa kluczowe: wypalenie zawodowe, przekonania o własnej skuteczności, stresory w pracy, zaangażowanie w pracę, wsparcie społeczne
Author's Keywords: job burnout, self-efficacy, job stressors, work engagement, social support
Deskryptory TESE: praca, kadra pedagogiczna, nauczyciel, zachowania społeczne, relacje interpersonalne, środki wsparcia
TESE descriptors: labour, teaching staff, teacher, social behaviour, interpersonal relations, support measure
Publikacje:
  • Baka, Ł. i Cieślak, R. (2010). Zależności między stresorami w pracy a wypaleniem zawodowym i zaangażowaniem w pracę w grupie nauczycieli: pośrednicząca rola przekonań o własnej skuteczności i wsparcia społecznego. Studia Psychologiczne, 48(3), 5-18.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"