Tytuł badania: |
Zależności między stylem przywiązania a zaangażowaniem w naukę u młodzieży licealnej |
Instytucja: |
|
Data: |
2012 |
Badacz: |
Malwina Szpitalak |
Abstrakt: |
Celem badania było zweryfikowanie dwóch hipotez: nasilenie zaangażowania w naukę będzie większe u uczniów przywiązanych unikająco w porównaniu z uczniami przywiązanymi bezpiecznie; nasilenie zaangażowania w naukę będzie większe u uczniów przywiązanych lękowo-ambiwalentnie w porównaniu z uczniami przywiązanymi bezpiecznie. Badaniem objęto 239 uczniów klas II-III krakowskiego liceum ogólnokształcącego, w tym 187 kobiet i 52 mężczyzn. Średnia wieku badanych wyniosła 18,82 lata. Do pomiaru stylu przywiązania zastosowano kwestionariusz C. Hazana i P.R. Shavera (1987), a do pomiaru tendencji pracoholicznych wykorzystano kwestionariusz WART B.E. Robinsona i B. Philipsa (1995) w adaptacji L. Mieścickiej (2003). Wyniki badania pozwoliły potwierdzić pierwszą hipotezę o większym zaangażowaniu w naukę osób przywiązanych unikająco. Nie potwierdzono natomiast hipotezy drugiej o większym zaangażowaniu w naukę osób przywiązanych lękowo-ambiwalentnie niż bezpiecznie. Co prawda kierunek zależności był zgodny z oczekiwanym, lecz nie osiągnął wartości istotnej statystycznie. |
Autorskie słowa kluczowe: |
zaangażowanie w naukę, pracoholizm, przywiązanie, więź |
Author's Keywords: |
engagement in learning, workaholism, attachment, bond |
Deskryptory TESE: |
psychologia, uczenie się, relacje interpersonalne, efekt uczenia się, młodzież |
TESE descriptors: |
psychology, learning, interpersonal relations, learning outcome, youth |
Publikacje: |
- Szpitalak, M. (2012). Zależności między stylem przywiązania a zaangażowaniem w naukę u młodzieży licealnej. Ruch Pedagogiczny, 1, 55-63.
|