BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zależności między stylem przywiązania a zaangażowaniem w naukę u młodzieży licealnej
Instytucja:
Data: 2012
Badacz: Malwina Szpitalak
Abstrakt:

Celem badania było zweryfikowanie dwóch hipotez: nasilenie zaangażowania w naukę będzie większe u uczniów przywiązanych unikająco w porównaniu z uczniami przywiązanymi bezpiecznie; nasilenie zaangażowania w naukę będzie większe u uczniów przywiązanych lękowo-ambiwalentnie w porównaniu z uczniami przywiązanymi bezpiecznie. Badaniem objęto 239 uczniów klas II-III krakowskiego liceum ogólnokształcącego, w tym 187 kobiet i 52 mężczyzn. Średnia wieku badanych wyniosła 18,82 lata. Do pomiaru stylu przywiązania zastosowano kwestionariusz C. Hazana i P.R. Shavera (1987), a do pomiaru tendencji pracoholicznych wykorzystano kwestionariusz WART B.E. Robinsona i B. Philipsa (1995) w adaptacji L. Mieścickiej (2003). Wyniki badania pozwoliły potwierdzić pierwszą hipotezę o większym zaangażowaniu w naukę osób przywiązanych unikająco. Nie potwierdzono natomiast hipotezy drugiej o większym zaangażowaniu w naukę osób przywiązanych lękowo-ambiwalentnie niż bezpiecznie. Co prawda kierunek zależności był zgodny z oczekiwanym, lecz nie osiągnął wartości istotnej statystycznie.

Autorskie słowa kluczowe: zaangażowanie w naukę, pracoholizm, przywiązanie, więź
Author's Keywords: engagement in learning, workaholism, attachment, bond
Deskryptory TESE: psychologia, uczenie się, relacje interpersonalne, efekt uczenia się, młodzież
TESE descriptors: psychology, learning, interpersonal relations, learning outcome, youth
Publikacje:
  • Szpitalak, M. (2012). Zależności między stylem przywiązania a zaangażowaniem w naukę u młodzieży licealnej. Ruch Pedagogiczny, 1, 55-63.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"