Tytuł badania: |
Salezjański system wychowania – w opiniach młodzieży |
Data: |
1 maja 2002 – 15 czerwca 2002 |
Badacz: |
Marek Woś |
Abstrakt: |
Celem badania była analiza postaw licealistów objętych salezjańskim systemem wychowania. Próbę badawczą stanowili uczniowie uczęszczający do klas czwartych w ośrodkach salezjańskich z Aleksandrowa Kujawskiego, Bydgoszczy, Piły i Szczecina. Łącznie w badaniu wzięło udział 296 osób. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem sześciu ankiet, których pytania dotyczyły m.in. zależności uczeń-nauczyciel, wartości przekazywanych przez pedagogów wychowankom czy postaw ucznia wobec własnego środowiska. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że ankietowana młodzież czuła się mocno związana z tradycją, zwyczajami oraz akceptowała wymagania rodziców i dziadków. Ponadto wykazano, że badani uczniowie w większości zgodzili się z twierdzeniem o zdobywaniu w szkole salezjańskiej ponadprogramowej wiedzy, która doskonale przygotowuje do studiów. Zgodnie z odpowiedziami respondentów okazało się również, że akceptowali oni rolę nauczyciela doradcy. Pedagodzy w szkołach salezjańskich są wychowawcami neutralnymi, którzy nie stosują przymusu oraz zawsze starają się pomóc i doradzić. |
Autorskie słowa kluczowe: |
socjologia wychowania, system prewencyjny, szkoła salezjańska |
Author's Keywords: |
sociology of education, preventive system - preventive schoolhool, Salesian School |
Deskryptory TESE: |
wychowanie dziecka, wychowanie moralne, relacja nauczyciel – uczeń, system edukacji, młodzież, postawa, edukacja religijna, religia, katolicyzm |
TESE descriptors: |
child rearing, moral education, teacher-student relation, education system, youth, attitude, religious education, religion, Catholicism |
Publikacje: |
- Woś, M. (2005). Salezjański system wychowania – w opiniach młodzieży. Roczniki Nauk Społecznych, 2, 113-133.
|