BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy młodzieży z Polski, Niemiec i Wielkiej Brytanii wobec reklam kontrowersyjnych
Typ badania: międzynarodowe
Data: kwiecień 2007
Badacz: Oleg Gorbaniuk, Karolina Stołecka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy polscy i zachodni konsumenci różnią się w zakresie postawy wobec reklam kontrowersyjnych? Czy kontrowersyjne reklamy społeczne są lepiej oceniane niż kontrowersyjne reklamy komercyjne? Czy postawa wobec reklam kontrowersyjnych jest uzależniona od rodzaju użytej kontrowersji? Czy postawa wobec reklam kontrowersyjnych jest uzależniona od systemu wartości? Próba badawcza liczyła 90 studentów, w tym 30 osób z Niemiec, 30 z Wielkiej Brytanii oraz 30 z Polski. Wśród respondentów z każdego kraju proporcja płci była taka sama, tzn. 16 kobiet i 14 mężczyzn. Badani reprezentowali co najmniej zaawansowany poziom znajomości języka angielskiego oraz studiowali kierunki z zakresu humanistycznego, ekonomicznego, przyrodniczego lub technicznego. Do zebrania materiału wykorzystano 30 autentycznych reklam prasowych, które dotyczyły sześciu kategorii: alkoholu lub jego używania; papierosów lub problemu palenia; artykułów erotycznych lub AIDS; broni lub okrucieństwa wojny oraz usług pogrzebowych (wszystkie reklamy były anglojęzyczne). Ponadto posłużono się kwestionariuszem do pomiaru wartości autorstwa Schwartza i Bilskiego. Na podstawie przeprowadzonej analizy stwierdzono, że kontrowersyjne treści były bardziej akceptowane w reklamach społecznych niż w reklamach komercyjnych. Ponadto potwierdzono hipotezę o nieistnieniu reklam uniwersalnych kulturowo. Udzielone przez respondentów odpowiedzi pozwoliły ujawnić również, że system wartości był skorelowany z oceną reklam mogących budzić kontrowersje (okazało się, że negatywna ocena reklam komercyjnych była związana z większą preferencją wartości tradycyjnych oraz mniejszą preferencją wartości hedonistycznych, dominacji i stymulacji). Dodatkowo zwrócono uwagę, że respondenci częściej akceptowali reklamy wykorzystujące kontrowersyjne środki przedstawiania niż reklamy produktów kontrowersyjnych.

Autorskie słowa kluczowe: wartości, reklama kontrowersyjna, badania międzykulturowe, postawa, reklama komercyjna, reklama społeczna
Author's Keywords: controversial advertisement, intercultural research, attitude, commercial advertising, social advertising
Deskryptory TESE: zachowania, zachowania społeczne, reklama, postawa, młodzież
TESE descriptors: behaviour, social behaviour, advertising, attitude, youth
Publikacje:
  • Gorbaniuk, O. i Stołecka, K. (2009). Postawy młodzieży z Polski, Niemiec i Wielkiej Brytanii wobec reklam kontrowersyjnych. Roczniki Nauk Społecznych, 1, 195-212.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"