BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy, motywacje, bariery i oczekiwania uczniów związane z kształceniem kompetencji matematycznej i informatycznej
Projekt badawczy:
  • Żyj twórczo. Zostań M@t.e-MANIAKIEM
pokaż badania
Data: październik 2010 – listopad 2010
Badacz: Agnieszka Otręba-Szklarczyk, Wojciech Przybylski
Abstrakt:

Sformułowano cztery cele badawcze: Opis postaw uczniów (opinii + emocji + zachowań) wobec w/w kompetencji i obecnych sposobów ich nauczania. Opis motywacji uczniów do rozwijania w/w kompetencji. Identyfikacja barier w kształceniu w/w kompetencji (zarówno obiektywnych, jak i mentalnych/subiektywnych). Identyfikacja oczekiwań uczniów wobec kształcenia w/w kompetencji. Badaniu podlegały kompetencje matematyczne i informatyczne uczniów. W ramach badania przeprowadzono jeden FGI w zespole szkół średnich; łącznie przeprowadzono 15 IDI w czterech gimnazjach i czterech szkołach średnich. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że uczniowie kojarzą matematykę głównie z przedmiotem nauczania szkolnego, a nie z dziedziną wiedzy przydatną w wielu obszarach życia codziennego. Respondenci na ogół twierdzili, że matematyka jest raczej przydatna; trudności jednak sprawiało im wskazanie konkretnych sytuacji, w których matematyka jest wykorzystywana. Okazało się ponadto, że uczniowie nie mieli wiadomości na temat e-learningu (TIK); nauczyciele również nie zachęcali uczniów do korzystania z tego typu pomocy dydaktycznych. Respondenci skarżyli się na monotonność zadań rozwiązywanych podczas tradycyjnych zajęć. Uczniowie byli pozytywnie nastawieni wobec możliwego podniesienia atrakcyjności lekcji matematyki dzięki e-learningowi. Jeśli zaś chodzi o kompetencje informatyczne, wiedzę na temat obsługi komputera uczniowie nabywali przede wszystkim w domu od rodzeństwa i rodziców albo innych członków rodziny i znajomych. Respondenci traktowali komputer przede wszystkim jako narzędzie rozrywki, rzadziej nauki. Uczniowie ponadto wysoko oceniali własne kompetencje informatyczne, choć deklaracje te dotyczyły na ogół podstawowych umiejętności w tym zakresie. Respondenci za nudny uznali sposób nauczania informatyki w ich placówkach.

Deskryptory TESE: matematyka, informatyka, kompetencje, postawa, postawa wobec szkoły, wiedza, rozumienie, motywacja, trudności w nauce, e-kształcenie, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: mathematics, computer science, competence, attitude, attitude towards school, knowledge, comprehension, motivation, learning difficulty, e-learning, ICT
Publikacje:
  • Otręba-Szklarczyk, A. i Przybylski, W. (2011). Postawy, motywacje, bariery i oczekiwania uczniów związane z kształceniem kompetencji matematycznej i informatycznej. Pobrane z http://www.ko.rzeszow.pl/zalaczniki/raport_wywiady_indywidualne_z_uczniami_2011.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"