Obserwuj
Tytuł badania: |
Postawy, motywacje, bariery i oczekiwania uczniów związane z kształceniem kompetencji matematycznej i informatycznej |
Projekt badawczy: |
- Żyj twórczo. Zostań M@t.e-MANIAKIEM
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Data: |
październik 2010 – listopad 2010 |
Badacz: |
Agnieszka Otręba-Szklarczyk, Wojciech Przybylski |
Abstrakt: |
Sformułowano cztery cele badawcze: Opis postaw uczniów (opinii + emocji + zachowań) wobec w/w kompetencji i obecnych sposobów ich nauczania. Opis motywacji uczniów do rozwijania w/w kompetencji. Identyfikacja barier w kształceniu w/w kompetencji (zarówno obiektywnych, jak i mentalnych/subiektywnych). Identyfikacja oczekiwań uczniów wobec kształcenia w/w kompetencji. Badaniu podlegały kompetencje matematyczne i informatyczne uczniów. W ramach badania przeprowadzono jeden FGI w zespole szkół średnich; łącznie przeprowadzono 15 IDI w czterech gimnazjach i czterech szkołach średnich. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że uczniowie kojarzą matematykę głównie z przedmiotem nauczania szkolnego, a nie z dziedziną wiedzy przydatną w wielu obszarach życia codziennego. Respondenci na ogół twierdzili, że matematyka jest raczej przydatna; trudności jednak sprawiało im wskazanie konkretnych sytuacji, w których matematyka jest wykorzystywana. Okazało się ponadto, że uczniowie nie mieli wiadomości na temat e-learningu (TIK); nauczyciele również nie zachęcali uczniów do korzystania z tego typu pomocy dydaktycznych. Respondenci skarżyli się na monotonność zadań rozwiązywanych podczas tradycyjnych zajęć. Uczniowie byli pozytywnie nastawieni wobec możliwego podniesienia atrakcyjności lekcji matematyki dzięki e-learningowi. Jeśli zaś chodzi o kompetencje informatyczne, wiedzę na temat obsługi komputera uczniowie nabywali przede wszystkim w domu od rodzeństwa i rodziców albo innych członków rodziny i znajomych. Respondenci traktowali komputer przede wszystkim jako narzędzie rozrywki, rzadziej nauki. Uczniowie ponadto wysoko oceniali własne kompetencje informatyczne, choć deklaracje te dotyczyły na ogół podstawowych umiejętności w tym zakresie. Respondenci za nudny uznali sposób nauczania informatyki w ich placówkach. |
Deskryptory TESE: |
matematyka, informatyka, kompetencje, postawa, postawa wobec szkoły, wiedza, rozumienie, motywacja, trudności w nauce, e-kształcenie, technologia informacyjno-komunikacyjna |
TESE descriptors: |
mathematics, computer science, competence, attitude, attitude towards school, knowledge, comprehension, motivation, learning difficulty, e-learning, ICT |
Publikacje: |
- Otręba-Szklarczyk, A. i Przybylski, W. (2011). Postawy, motywacje, bariery i oczekiwania uczniów związane z kształceniem kompetencji matematycznej i informatycznej. Pobrane z http://www.ko.rzeszow.pl/zalaczniki/raport_wywiady_indywidualne_z_uczniami_2011.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.