Obserwuj
Tytuł badania: |
Kształcenie kompetencji matematycznej, informatycznej i przedsiębiorczości z perspektywy nauczycieli szkół gimnazjalnych i licealnych |
Projekt badawczy: |
- Żyj twórczo. Zostań M@t.e-MANIAKIEM
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
październik 2010 |
Badacz: |
Agata Anacik |
Abstrakt: |
Badanie stanowiło pierwszy etap projektu Żyj twórczo. Zostań M@t.e-MANIAKIEM. Badanie przeprowadzono w celu identyfikacji bezpośrednich potrzeb użytkowników innowacyjnego produktu w zakresie zainteresowania i zapotrzebowania na stosowanie proponowanych nowatorskich rozwiązań dydaktycznych oraz możliwości ich wykorzystania w efektywniejszym nauczaniu. Wywiady przeprowadzono w trzech województwach: małopolskim, lubelskim i podkarpackim. W ramach badania odbyło się sześć spotkań grup fokusowych, w których uczestniczyło łącznie 39 osób, w tym nauczyciele, wychowawcy i pedagodzy ze wszystkich szkół, które wyraziły zgodę na udział w projekcie. Na podstawie wypowiedzi respondentów stwierdzono widoczne zróżnicowanie szkół w zakresie posiadanego sprzętu komputerowego (TIK). Do przeszkód we wprowadzaniu innowacyjnych pomocy dydaktycznych badani zaliczyli zewnętrzne czynniki, takie jak napięty program nauczania, wynikający z konieczności realizowania podstawy programowej. Respondenci dostrzegali także trudności po stronie uczniów, prezentujących braki kompetencyjne oraz różny poziom rozwoju kompetencji. Badani skarżyli się na podejście uczniów do uczenia się jako barierę w kształceniu kompetencji, zwłaszcza matematycznych. Uczniowie – zdaniem nauczycieli – przejawiali brak systematyczności, blokady mentalne, także szukali usprawiedliwienia w powszechnym stereotypie, że humaniści nie mają predyspozycji do uczenia się treści matematycznych. Według deklaracji respondentów kilka razy w trakcie roku szkolnego diagnozowane są kompetencje matematyczne i informatyczne uczniów. Wśród wielu badanych coraz większą popularność jako miarodajny wskaźnik jakości nauczania zdobywała Edukacyjna Wartość Dodana. Ponadto okazało się, że bardzo niewielu nauczycieli stosowało indywidualne nauczanie nie tylko pod kątem poziomu przedmiotu, lecz także jego zakresu. |
Deskryptory TESE: |
matematyka, technologia informacyjno-komunikacyjna, informatyka, przedsiębiorczość, kompetencje, treści kształcenia, program nauczania, innowacja edukacyjna |
TESE descriptors: |
mathematics, ICT, computer science, enterpreneurship, competence, content of learning, curriculum, educational innovation |
Publikacje: |
- Anacik, A. (bdw.). Kształcenie kompetencji matematycznej, informatycznej i przedsiębiorczości z perspektywy nauczycieli szkół gimnazjalnych i licealnych. Raport z badań jakościowych FGI. Pobrane 7 marca 2014 z http://2lozamosc.pl/MMnauczyciel.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.