BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształcenie kompetencji matematycznej, informatycznej i przedsiębiorczości z perspektywy nauczycieli szkół gimnazjalnych i licealnych
Projekt badawczy:
  • Żyj twórczo. Zostań M@t.e-MANIAKIEM
pokaż badania
Instytucja:
Data: październik 2010
Badacz: Agata Anacik
Abstrakt:

Badanie stanowiło pierwszy etap projektu Żyj twórczo. Zostań M@t.e-MANIAKIEM. Badanie przeprowadzono w celu identyfikacji bezpośrednich potrzeb użytkowników innowacyjnego produktu w zakresie zainteresowania i zapotrzebowania na stosowanie proponowanych nowatorskich rozwiązań dydaktycznych oraz możliwości ich wykorzystania w efektywniejszym nauczaniu. Wywiady przeprowadzono w trzech województwach: małopolskim, lubelskim i podkarpackim. W ramach badania odbyło się sześć spotkań grup fokusowych, w których uczestniczyło łącznie 39 osób, w tym nauczyciele, wychowawcy i pedagodzy ze wszystkich szkół, które wyraziły zgodę na udział w projekcie. Na podstawie wypowiedzi respondentów stwierdzono widoczne zróżnicowanie szkół w zakresie posiadanego sprzętu komputerowego (TIK). Do przeszkód we wprowadzaniu innowacyjnych pomocy dydaktycznych badani zaliczyli zewnętrzne czynniki, takie jak napięty program nauczania, wynikający z konieczności realizowania podstawy programowej. Respondenci dostrzegali także trudności po stronie uczniów, prezentujących braki kompetencyjne oraz różny poziom rozwoju kompetencji. Badani skarżyli się na podejście uczniów do uczenia się jako barierę w kształceniu kompetencji, zwłaszcza matematycznych. Uczniowie – zdaniem nauczycieli – przejawiali brak systematyczności, blokady mentalne, także szukali usprawiedliwienia w powszechnym stereotypie, że humaniści nie mają predyspozycji do uczenia się treści matematycznych. Według deklaracji respondentów kilka razy w trakcie roku szkolnego diagnozowane są kompetencje matematyczne i informatyczne uczniów. Wśród wielu badanych coraz większą popularność jako miarodajny wskaźnik jakości nauczania zdobywała Edukacyjna Wartość Dodana. Ponadto okazało się, że bardzo niewielu nauczycieli stosowało indywidualne nauczanie nie tylko pod kątem poziomu przedmiotu, lecz także jego zakresu.

Deskryptory TESE: matematyka, technologia informacyjno-komunikacyjna, informatyka, przedsiębiorczość, kompetencje, treści kształcenia, program nauczania, innowacja edukacyjna
TESE descriptors: mathematics, ICT, computer science, enterpreneurship, competence, content of learning, curriculum, educational innovation
Publikacje:
  • Anacik, A. (bdw.). Kształcenie kompetencji matematycznej, informatycznej i przedsiębiorczości z perspektywy nauczycieli szkół gimnazjalnych i licealnych. Raport z badań jakościowych FGI. Pobrane 7 marca 2014 z http://2lozamosc.pl/MMnauczyciel.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"