BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształcenie korespondencyjne jako forma edukacji na dystans
Instytucja:
Data: 1993 – 1999
Badacz: Olga Czerniawska, Elżbieta Woźnicka
Abstrakt:

Celem badania było m.in. poznanie dorosłego uczestnika kształcenia korespondencyjnego, ukazanie jego swoistości jako osoby uczącej się na dystans. Badanie przeprowadzono w Europejskiej Szkole Kształcenia Korespondencyjnego w Poznaniu i CEAC Polonia w Warszawie. Objęto nim 115 uczestników oraz 17 nauczycieli z Łodzi. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, technikę wywiadu i ankietę korespondencyjną. Wśród uczestników były 63 kobiety; badani byli w wieku 13-73 lat, średnia wieku wynosiła 28,9 lat; wszyscy badani byli mieszkańcami Łodzi; 27 osób miało wykształcenie średnie techniczne, 23 średnie ogólnokształcące, 22 podstawowe, 17 wyższe, 15 zasadnicze zawodowe; 1/3 badanych pracowała; 1/3 pozostawała w związku małżeńskim, 1/2 posiadała dzieci. 1/2 oceniała swoją karierę szkolną jako bardzo dobrą lub dobrą, 1/3 miała trudności z przedmiotami humanistycznymi lub matematyczno-fizycznymi, wszyscy uczyli się w szkole jakiegoś języka. 1/2 korzystała z biblioteki, czytała książki różnorodne tematycznie; 1/2 miała hobby. 1/2 podjęła naukę z motywów osobistych, 1/4 z motywów zawodowych, 1/3 podjęła naukę dla zdobycia nowych wiadomości, umiejętności i doskonalenia, 1/4 uczestników kursów językowych – z powodu wyjazdu za granicę; 1/2 wybrała metodę korespondencyjną ze względu na brak czasu i nienormowany czas pracy. 1/2 dowiedziała się o istnieniu ESKK z reklamy prasowej; 1/2 kontynuowała naukę w ESKK co najmniej od roku; 1/4 uczyła się codziennie około 30 minut, 1/4 uczyła się poza domem; 2/3 odsyłało prace kontrolne do korekty; dla 1/3 prace domowe były trudne i niejasne; 1/4 korzystała z własnych pomocy naukowych nabytych poza ESKK. 1/4 oceniała metodę pozytywnie, 1/2 dostrzegała wady i zalety. Prawie nikt nie odczuwał braku kontaktu z nauczycielem, 1/2 znała go z imienia i nazwiska, 1/2 nie znała go w ogóle. 1/3 wiązała z kursem konkretne plany (dziewięć osób z pracą, 13 z turystyką); 1/3 nie miała planów kontynuowania nauki; 1/4 wysunęła propozycje nowych kursów. Wśród nauczycieli było 14 kobiet; 10 osób miało do 40 lat, sześć do 50; badani byli w wieku 24-58 lat, średnia wieku wynosiła 37,5 lat; 13 osób miało wykształcenie wyższe humanistyczne; pracowali w ESKK od roku do ośmiu lat, średni staż pracy wynosił 5,4 lat; osiem osób dostało pracę poprzez ogłoszenia w prasie, sześć przez znajomość pracownika ESKK; dla 70,6% była to praca dodatkowa; w niektórych przypadkach nauczyciele uważali program za przeładowany; badani podkreślali wagę pracy domowej i jej korekty; wskazywali, że nie wszyscy uczniowie mają predyspozycje do tej metody nauki.

Deskryptory TESE: dorosły student, nauczyciel, nauczanie na odległość, uczenie się przez całe życie, edukacja pozaszkolna
TESE descriptors: mature student, teacher, distance learning, lifelong learning, out-of-school education
Publikacje:
  • Woźnicka, E. (1999). Europejska Szkoła Kształcenia Korespondencyjnego. Rocznik Andragogiczny, 4, 208-221.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"