Tytuł badania: |
Rola rodziców jako osób znaczących |
Data: |
[2005] |
Badacz: |
Ewa Domagała-Zyśk |
Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: czy rzeczywiście młodzież postrzega rodziców jako osoby dla nich znaczące oraz jakie jest natężenie i zakres percepcji wsparcia społecznego ze strony rodziców przez ich nastoletnie dzieci? Do zebrania materiału badawczego posłużono się Kwestionariuszem Postrzeganego Wsparcia Społecznego Moja matka oraz Kwestionariuszem Postrzeganego Wsparcia Społecznego Mój ojciec. W badaniu wzięło udział 290 uczniów drugich klas szkół gimnazjalnych w Świdniku k. Lublina. Finalnie do badania zakwalifikowano 40 osób o średniej ocen 2,9 lub mniej (grupa badawcza) oraz 40 osób o średniej ocen 4,1 lub więcej (grupa kontrolna). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że największa grupa respondentów za znaczącą osobę w swoim życiu uznała matkę. Jednocześnie odnotowano, że chłopcy z trudnościami w uczeniu się częściej niż pozostali uczestnicy badania wskazywali dziadków (jedynie 65% uczniów mających problemy w nauce wybrało matkę, a 55% ojca jako osobę znaczącą). Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano również, że ankietowani z grupy badawczej odczuwali mniejszy zakres wsparcia emocjonalnego od obojga rodziców niż pozostali respondenci. Analiza danych pozwoliła stwierdzić także współwystępowanie trudności w uczeniu się i poczucia niskiego wsparcia społecznego od osób znaczących. |
Autorskie słowa kluczowe: |
wsparcie społeczne, osoby znaczące, trudności w nauce, powodzenie szkolne |
Author's Keywords: |
significant others, school failure, school success |
Deskryptory TESE: |
rodzice, rodzina, wychowanie dziecka, relacja rodzice – dziecko, uczeń, młodzież, trudności w nauce, gimnazjum |
TESE descriptors: |
parents, family, child rearing, parent-child relation, pupil, youth, learning difficulty, lower secondary |
Publikacje: |
- Domagała-Zyśk, E. (2006). Rola rodziców jako osób znaczących. Raport badawczy z zastosowaniem skal Mój ojciec i Moja matka. Roczniki Nauk Społecznych, 2, 139-155.
|