BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola rodziców jako osób znaczących
Data: [2005]
Badacz: Ewa Domagała-Zyśk
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie: czy rzeczywiście młodzież postrzega rodziców jako osoby dla nich znaczące oraz jakie jest natężenie i zakres percepcji wsparcia społecznego ze strony rodziców przez ich nastoletnie dzieci? Do zebrania materiału badawczego posłużono się Kwestionariuszem Postrzeganego Wsparcia Społecznego Moja matka oraz Kwestionariuszem Postrzeganego Wsparcia Społecznego Mój ojciec. W badaniu wzięło udział 290 uczniów drugich klas szkół gimnazjalnych w Świdniku k. Lublina. Finalnie do badania zakwalifikowano 40 osób o średniej ocen 2,9 lub mniej (grupa badawcza) oraz 40 osób o średniej ocen 4,1 lub więcej (grupa kontrolna). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że największa grupa respondentów za znaczącą osobę w swoim życiu uznała matkę. Jednocześnie odnotowano, że chłopcy z trudnościami w uczeniu się częściej niż pozostali uczestnicy badania wskazywali dziadków (jedynie 65% uczniów mających problemy w nauce wybrało matkę, a 55% ojca jako osobę znaczącą). Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano również, że ankietowani z grupy badawczej odczuwali mniejszy zakres wsparcia emocjonalnego od obojga rodziców niż pozostali respondenci. Analiza danych pozwoliła stwierdzić także współwystępowanie trudności w uczeniu się i poczucia niskiego wsparcia społecznego od osób znaczących.

Autorskie słowa kluczowe: wsparcie społeczne, osoby znaczące, trudności w nauce, powodzenie szkolne
Author's Keywords: significant others, school failure, school success
Deskryptory TESE: rodzice, rodzina, wychowanie dziecka, relacja rodzice – dziecko, uczeń, młodzież, trudności w nauce, gimnazjum
TESE descriptors: parents, family, child rearing, parent-child relation, pupil, youth, learning difficulty, lower secondary
Publikacje:
  • Domagała-Zyśk, E. (2006). Rola rodziców jako osób znaczących. Raport badawczy z zastosowaniem skal Mój ojciec i Moja matka. Roczniki Nauk Społecznych, 2, 139-155.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"