Abstrakt: |
Celem badań było stwierdzenie, czy szkoła rozwija postawy badawcze, jakie czynniki sprzyjają rozwojowi takich postaw, czy i w jaki sposób nauczyciele organizują badawczą działalność dzieci, jak nauczyciele rozumieją potrzebę rozwijania takich postaw. Badaniami objęto 120 nauczycieli nauczania początkowego z łódzkich szkół (67 osób) i szkół wiejskich województwa łódzkiego (53 osoby). Wykorzystano ankietę składającą się z 11 pytań otwartych, które w większości dotyczyły bezpośrednio zagadnienia rozwijania postaw badawczych u uczniów klas I-III. Badanie było anonimowe. Zgromadzone dane wykazały, że ankietowani nauczyciele trafnie określają niektóre elementy struktury postawy badawczej ucznia, proponują sposoby rozwijania tego typu postaw, nadają zagadnieniu samodzielności ucznia w procesie kształcenia znaczącą rolę, a sobie przypisują funkcję pomocniczą (tworzenie warunków, zachęcanie, wskazywanie). Respondenci nie postrzegają badania jako procesu złożonego z cząstkowych czynności poznawczych. Typując metody nauczania, które ich zdaniem sprzyjają kształtowaniu postawy badawczej, nauczyciele w 78 przypadkach wskazywali te, które stosowane są na lekcjach środowiska społeczno-przyrodniczego. |