Abstrakt: |
Przedmiotem badania był proces rozwijania samodzielności uczniów, za którego wskaźniki przyjęto zakres ujęcia systemowego stosowanej przez nauczycieli koncepcji rozwijania samodzielności, rodzaje pracy przewidzianych do samodzielnego rozwijania, przebieg tej pracy oraz efekty stosowania koncepcji rozwijania samodzielności uczniów. Badaniem objęto 104 nauczycieli języka angielskiego, fizyki, przedmiotów ekonomicznych, informatyki, nauki o ochronie i kształtowaniu środowiska oraz 377 uczniów z 30 techników i 21 liceów wchodzących w skład 33 zespołów szkół zawodowych. Wyniki badania skłoniły autorów do wniosku, że stosowana przez nauczycieli koncepcja rozwijania samodzielności uczniów wymagała optymalizacji. Elementy stosowanej koncepcji potrafiło wymienić 83% nauczycieli, przykłady zadań wykonywanych samodzielnie przez uczniów – 87%, a niecałe 40% zadeklarowało, że stosuje metody rozwijające myślenie i postawy twórcze uczniów. Wskaźnik podejścia systemowego nauczycieli do rozwijania samodzielności uczniów, mierzony na skali 0-5 pkt, wyniósł 2,93. Analogiczny wskaźnik zróżnicowania stosowanych zadań (ta sama skala) wyniósł 2,02. Jedynie co trzeci nauczyciel zadeklarował osiągnięcie zadowalających efektów w zakresie rozwijania samodzielności uczniów. Wskaźnik poprawności wykonania zadań wyniósł jedynie 2,26. |