BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwijanie samodzielności uczniów
Projekt badawczy:
  • MOVE
pokaż badania
Instytucja:
Data: październik 1995 – grudzień 1995
Badacz: Teresa Sarleja
Abstrakt:

Przedmiotem badania był proces rozwijania samodzielności uczniów, za którego wskaźniki przyjęto zakres ujęcia systemowego stosowanej przez nauczycieli koncepcji rozwijania samodzielności, rodzaje pracy przewidzianych do samodzielnego rozwijania, przebieg tej pracy oraz efekty stosowania koncepcji rozwijania samodzielności uczniów. Badaniem objęto 104 nauczycieli języka angielskiego, fizyki, przedmiotów ekonomicznych, informatyki, nauki o ochronie i kształtowaniu środowiska oraz 377 uczniów z 30 techników i 21 liceów wchodzących w skład 33 zespołów szkół zawodowych. Wyniki badania skłoniły autorów do wniosku, że stosowana przez nauczycieli koncepcja rozwijania samodzielności uczniów wymagała optymalizacji. Elementy stosowanej koncepcji potrafiło wymienić 83% nauczycieli, przykłady zadań wykonywanych samodzielnie przez uczniów – 87%, a niecałe 40% zadeklarowało, że stosuje metody rozwijające myślenie i postawy twórcze uczniów. Wskaźnik podejścia systemowego nauczycieli do rozwijania samodzielności uczniów, mierzony na skali 0-5 pkt, wyniósł 2,93. Analogiczny wskaźnik zróżnicowania stosowanych zadań (ta sama skala) wyniósł 2,02. Jedynie co trzeci nauczyciel zadeklarował osiągnięcie zadowalających efektów w zakresie rozwijania samodzielności uczniów. Wskaźnik poprawności wykonania zadań wyniósł jedynie 2,26.

Deskryptory TESE: samodzielne uczenie się, szkoła średnia, kształcenie techniczne, metodyka, metoda aktywizująca
TESE descriptors: independent learning, secondary school, technical education, learning theory, activity method
Publikacje:
  • Sarleja, T.Z. (1998). Rozwijanie samodzielności uczniów. Szkoła Zawodowa, 2, 6-19.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"