Tytuł badania: |
Badanie osiągnięć uczniów w szkołach wdrażających zmodernizowane programy kształcenia w przedmiotach fizyka, informatyka, ochrona i kształtowanie środowiska, język angielski oraz wprowadzenie do świata pracy |
Projekt badawczy: |
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Typ badania: |
ewaluacyjne |
Data: |
27 maja 1996 – 5 czerwca 1996 |
Badacz: |
Bolesław Niemierko |
Abstrakt: |
Celem badania było uzyskanie obrazu osiągnięć uczniów szkół zawodowych uczonych według nowych programów kształcenia, dostarczenie wniosków do modyfikacji programów po pierwszym roku wdrożenia i organizacji przyszłych badań osiągnięć uczniów oraz stworzenie podstaw do decyzji MEN o upowszechnianiu programów opracowanych w ramach programu MOVE na inne szkoły w Polsce. Prace wdrożeniowe Programu MOVE rozpoczęły się w kwietniu 1993 i zakończyły w grudniu 1996 roku. Badaniem objęto: 540 uczniów z 54 szkół spośród 56 szkół wdrażających informatykę (3 czerwca 1996), 911 uczniów z 34 szkół spośród 37 szkół wdrażających fizykę (29 maja 1996), 360 uczniów z 14 szkół spośród 34 szkół wdrażających język angielski (5 czerwca 1996), 559 uczniów z 23 szkół spośród 25 wdrażających ochronę i kształtowanie środowiska (27 maja 1996), 122 uczniów z pięciu szkół spośród 28 wdrażających wprowadzenie do świata pracy (5 czerwca 1996). Koncepcję badań oraz sposób ich przeprowadzenia zaprojektował prof. dr hab. Bolesław Niemierko, a testy przygotowali konsultanci metodyczni powołani przez BKKK w celu doradztwa nauczycielom stosującym nowe programy w pierwszym roku wdrożenia. Wyniki badania pozwoliły sformułować następujące wnioski: 1) Większość uczniów nie osiągnęła poziomu pełnego opanowania wiadomości i umiejętności przewidzianych w zmodernizowanych programach. Ponadto w zakresie fizyki i informatyki nie osiągnęli także poziomu połowicznego opanowania wspomnianych wiadomości i umiejętności. Oznaczało to, że wdrażanie zmodernizowanych programów nie wykroczyło poza fazę wstępną. 2) Stwierdzono duże zróżnicowanie osiągnięć uczniów we wszystkich przedmiotach oraz niezwykle wielkie zróżnicowanie średnich osiągnięć szkół. Analiza tych wyników pod kątem wpływu sprofilowania szkół i nierównego poziomu pracy szkół mogłaby być przyczynkiem do rozdzielenia programów na co najmniej dwa poziomy nauczania. 3) Programy wdrożeniowe, a nawet wszelkie autorskie prace programowe powinny być poprzedzone reprezentatywną diagnozą stanu osiągnięć uczniów i szkół, by dostosować ich treść, zasady jej dobierania oraz wspieranie nauczycieli i szkół do rzeczywistego poziomu osiągnięć uczniów. 4) Kontynuacja wdrożeń zmodernizowanych programów nauczania (np. w postaci programu MOVE II) mogłaby przynieść podniesienie osiągnięć uczniów dzięki okrzepnięciu wytworzonych struktur i zaniknięciu negatywnych skutków raptownego odnawiania treści i metod. 5) Zastosowanie pomiaru dydaktycznego pod koniec pierwszego etapu programu MOVE uznano za trafną decyzję i niezbędny warunek uzyskania realistycznego obrazu stanu wdrożeń. |
Deskryptory TESE: |
szkoła średnia o profilu zawodowym, innowacja edukacyjna, program nauczania, ewaluacja, fizyka, informatyka, angielski, ochrona środowiska, poradnictwo zawodowe |
TESE descriptors: |
vocational school, educational innovation, curriculum, evaluation, physics, computer science, English, environmental protection, vocational guidance |
Publikacje: |
- Niemierko, B. (red.). (1996). Badanie osiągnięć uczniów w szkołach wdrażających zmodernizowane programy kształcenia w przedmiotach fizyka, informatyka, ochrona i kształtowanie środowiska, język angielski oraz wprowadzenie do świata pracy. Warszawa: BKKK.
|