Abstrakt: |
Celem badania była analiza przebiegu oraz społecznych uwarunkowań procesu edukacyjnego młodzieży akademickiej. Do zebrania materiału badawczego zastosowano m.in. analizy zastanych materiałów urzędowych, wywiad kwestionariuszowy oraz wywiad swobodny ukierunkowany. Badaniem objęto grupę studentów, którzy pochodzili ze środowiska wiejskiego (213 osób) oraz wielkomiejskiego (216 osób). Respondenci studiowali na drugim i czwartym roku studiów dziennych. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że niemal połowa studentów wiejskich (45,0%) wywodziła się z rodzin o statusie poniżej średniego; 8,2% osób pochodziło z rodzin o statusie wysokim, a 7,4% – średnim-wyższym. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami wśród studentów wielkomiejskich odsetek badanych z rodzin o statusie wysokim wynosił 16,7%, o statusie średnio-wyższym – 22,2%, a 30,1% wywodziło się z rodzin o statusie poniżej średniego. Ponadto wykazano, że 87% młodzieży z dużego miasta ukończyło liceum ogólnokształcące, w grupie studentów wiejskich po liceum było 78%. Natomiast technikum lub liceum zawodowe ukończyło odpowiednio 12,1% oraz 21,3%. Jednocześnie odnotowano, że respondenci pochodzący z obszaru wielkomiejskiego najczęściej wybierali w szkołach średnich profile ogólnohumanistyczne (40,7%) oraz językowe (19,0%). Z kolei osoby wywodzące się ze wsi preferowały edukację o profilach: ogólnohumanistycznym (33,4%), matematyczno-fizycznym (13,0%) oraz biologiczno-chemicznym (11,3%). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano również, że 49,5% młodzieży wielkomiejskiej i 26,8% młodzieży wiejskiej podejmowało pracę dorywczą, stałe zatrudnienie zadeklarowało odpowiednio 6,0% oraz 1,0%, a do korzystania z kredytu studenckiego przyznało się 7,9% oraz 13,8%. Dodatkowo okazało się, że najważniejszym celem życiowym większości badanych z obu grup (65,7% oraz 70,6%) było założenie rodziny. |