BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Społeczno-edukacyjne wyznaczniki rozwoju myślenia dzieci
Instytucja:
Data: 1989 – 1991
Badacz: Izabela Gomółka-Walaszek
Abstrakt:

Celem badania było: poznanie i hierarchizacja środowiskowych uwarunkowań osiągania przez dzieci operacyjnego poziomu myślenia konkretnego. Wśród możliwych czynników uwzględniono pochodzenie środowiskowe (miasto, wieś), pochodzenie społeczne (wykształcenie rodziców), warunki socjalno-bytowe dziecka (liczebność rodziny, liczba izb, warunki osobiste dziecka), rodzaj placówki edukacyjnej (przedszkole, zerówka), proces stymulacji myślenia dziecka w domu i w placówce edukacyjnej, kompetencje pedagogiczne nauczycielek oraz współpracę rodziców z placówką. W badaniu wykorzystano kwestionariusz do badania środowiska wychowawczego dziecka sześcioletniego w opracowaniu własnym (Gomółka-Walaszek, 1996). Badaniem objęto 193 dzieci dobranych losowo i stanowiących reprezentację populacji dzieci kończących edukację przedszkolną. Wstępna analiza korelacyjna (na podstawie współczynnika r Pearsona) ujawniła istotną statystycznie zależność między rozwojem myślenia dzieci a dwoma z 15 analizowanych czynników środowiskowych – liczbą osób w rodzinie oraz stymulacją myślenia w rodzinie. W korelacjach ważne okazały się cechy morfologiczne, pochodzenie społeczne dzieci, ich warunki socjalno-bytowe oraz kompetencje pedagogiczne nauczycielek.

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, miejsce zamieszkania, obszar miejski, obszar wiejski, rodzina, poziom przedszkolny o charakterze edukacyjnym, placówka przedszkolna, wiek wstępowania do szkoły
TESE descriptors: child development, place of residence, urban area, rural area, family, education-oriented pre-primary level, pre-primary institution, school starting age
Publikacje:
  • Gomółka-Walaszek, I. (1996). Społeczno-edukacyjne wyznaczniki rozwoju myślenia dzieci. Prace Naukowe. Psychologia, V, 29-37.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"