Abstrakt: |
Weryfikacji poddano następującą hipotezę: W poglądach nauczycieli dominuje przekonanie, że najważniejsze cechy podręczników do techniki wynikają z funkcji informacyjnej, natomiast najmniej ważne wynikają z funkcji wychowawczej. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego tzw. Q-typologii. W badanej próbie znalazło się 60 nauczycieli, w tym 41 kobiet i 19 mężczyzn. 32 nauczycieli miało nie więcej niż 39 lat. 20 respondentów uczyło przedmiotów humanistycznych, a 40 przyrodniczych. Badani wskazali 10 najważniejszych cech podręcznika (według hierarchii wskazań): zadania pozwalające łączyć teorię z praktyką, zadania rozwijające umiejętności praktyczne, pytania i zadania ukierunkowane na rozwój myślenia technicznego uczniów, dobór takich przykładów, które wiążą się z otoczeniem uczniów, pytania i zadania ukierunkowane na rozwój wyobraźni technicznej uczniów, poprawność merytoryczna wiadomości, pokazywanie praktycznej przydatności poznawanych zagadnień, dostosowanie sposobu prezentacji treści do możliwości percepcyjnych uczniów, starannie i interesująco napisana treść, zadania wspomagające zapamiętywanie przedstawianych treści. Za najmniej ważne cechy nauczyciele uznali barwne ilustracje, atrakcyjną okładkę, dominację treści informatycznych. W opinii nauczycieli najmniej istotne w podręcznikach do techniki są cechy realizujące funkcję wychowawczą, także niewiele wyżej oceniano funkcję informacyjną. Wszyscy respondenci za najważniejsze uznali cechy funkcji ćwiczeniowej. Nie najlepiej za to wypadły funkcje motywacyjna i samokontrolna. |