BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badanie ważności funkcji podręczników do techniki w opiniach nauczycieli szkół podstawowych
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Wojciech Walat
Abstrakt:

Weryfikacji poddano następującą hipotezę: W poglądach nauczycieli dominuje przekonanie, że najważniejsze cechy podręczników do techniki wynikają z funkcji informacyjnej, natomiast najmniej ważne wynikają z funkcji wychowawczej. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego tzw. Q-typologii. W badanej próbie znalazło się 60 nauczycieli, w tym 41 kobiet i 19 mężczyzn. 32 nauczycieli miało nie więcej niż 39 lat. 20 respondentów uczyło przedmiotów humanistycznych, a 40 przyrodniczych. Badani wskazali 10 najważniejszych cech podręcznika (według hierarchii wskazań): zadania pozwalające łączyć teorię z praktyką, zadania rozwijające umiejętności praktyczne, pytania i zadania ukierunkowane na rozwój myślenia technicznego uczniów, dobór takich przykładów, które wiążą się z otoczeniem uczniów, pytania i zadania ukierunkowane na rozwój wyobraźni technicznej uczniów, poprawność merytoryczna wiadomości, pokazywanie praktycznej przydatności poznawanych zagadnień, dostosowanie sposobu prezentacji treści do możliwości percepcyjnych uczniów, starannie i interesująco napisana treść, zadania wspomagające zapamiętywanie przedstawianych treści. Za najmniej ważne cechy nauczyciele uznali barwne ilustracje, atrakcyjną okładkę, dominację treści informatycznych. W opinii nauczycieli najmniej istotne w podręcznikach do techniki są cechy realizujące funkcję wychowawczą, także niewiele wyżej oceniano funkcję informacyjną. Wszyscy respondenci za najważniejsze uznali cechy funkcji ćwiczeniowej. Nie najlepiej za to wypadły funkcje motywacyjna i samokontrolna.

Autorskie słowa kluczowe: sondaż diagnostyczny, podręcznik, książka szkolna, Q-typologia
Author's Keywords: diagnostic poll, handbook, school book, Q-typology
Deskryptory TESE: podręcznik, nauczanie, treści kształcenia, ćwiczenie, cele kształcenia, krytycyzm, kryterium oceny
TESE descriptors: textbook, teaching, content of learning, exercise, aims of education, critical sense, evaluation criterion
Publikacje:
  • Walat, W. (2010). Badanie ważności funkcji podręczników do techniki w opiniach nauczycieli szkół podstawowych. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Edukacja Techniczna i Informatyczna, V, 155-177.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"