Abstrakt: |
Badanie miało na celu pomiar zasobów posiadanych przez Politechnikę Warszawską, które decydowały o atrakcyjności i przewadze konkurencyjnej uczelni. W badaniu posłużono się techniką ankiety, w tym ankietą tradycyjną i e-ankietą. Objęto nimi 1040 osób – nauczycieli akademickich, studentów trzeciego roku i kandydatów na studia. Badanie przeprowadzono na ośmiu z dziesięciu wydziałów PW. Wyniki badania dotyczące motywów studiowania i kluczowych czynników sukcesu (KKS) pozwoliły stwierdzić, że w odniesieniu do wartości wewnętrznych studenci i kandydaci na studia kładli nacisk na znaczenie reputacji uczelni wyrażonej w rozpoznawalności dyplomu, a w odniesieniu do wartości zewnętrznych respondenci częściej koncentrowali się na warunkach studiowania i zorientowaniu na kariery absolwentów. W opinii studentów i kandydatów na studia warunki studiowania i zorientowanie na kariery miały większe znaczenie niż szacowność uczelni. Z kolei w opinii kadry akademickiej głównymi czynnikami sukcesu uczelni na rynku edukacyjnym były: kadra naukowo-dydaktyczna i wizerunek uczelni. Kadra naukowo-dydaktyczna, choć w oczach studentów i kandydatów na studia okazała się relatywnie ważnym czynnikiem, zajmowała dalsze miejsce za pozostałymi czynnikami KKS decydującymi o sukcesie Politechniki Warszawskiej. Wydaje się zatem, że akademicy pragnęli pracować na uczelni, w której docenia się nadrzędną rolę kadry dydaktycznej jako ekspertów, a studenci chcieli studiować na uczelni, w której docenia się rolę studentów jako klientów uczelni i partnerów dla niej w procesach funkcjonowania i zmian. |