BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzecich klas szkoły podstawowej: trzecioklasista i jego nauczyciel
Projekt badawczy:
  • Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzeciej klasy szkoły podstawowej
pokaż badania
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: czerwiec 2008
Badacz: Mirosław Dąbrowski, Małgorzata Dagiel, Barbara Murawska, Małgorzata Żytko
Abstrakt:

Do badania ilościowego sformułowano następujące pytania badawcze: Jaki jest poziom opanowania podstawowych umiejętności językowych dzieci kończących edukację początkową? Jaki jest poziom opanowania podstawowych umiejętności matematycznych dzieci kończących edukację początkową? Jakie uwarunkowania szkolne, zwłaszcza związane z osobą nauczyciela, różnicują poziom osiągnięć szkolnych trzecioklasistów? W zakresie umiejętności językowych zbadano umiejętność czytania, pisania oraz umiejętności gramatyczne i zasób słownikowy uczniów, natomiast w zakresie umiejętności matematycznych: umiejętności rachunkowe, rozwiązywania zadań tekstowych oraz dostrzegania i wykorzystywania prawidłowości. Badanie testowe trwało dwa dni. Na rozwiązanie pojedynczego zestawu (w badaniu wykorzystano dwa: matematyczny i językowy) uczniowie mieli blisko 40 minut. W czasie, kiedy trzecioklasiści rozwiązywali zadania, nauczyciele wzięli udział w ankiecie dotyczącej m.in. sposobów motywowania uczniów do nauki, opinii na temat celów edukacji językowej i matematycznej w klasach I-III, codziennych trudności edukacyjnych. W badaniu wzięło udział 4756 uczniów z 262 klas trzecich z 262 szkół podstawowych, a także 262 nauczycieli nauczania początkowego (próba badawcza wybrana losowo). Wyniki badania potwierdziły m.in. zależność: im rzadziej uczniowie pracują z całą klasą lub w większych grupach, tym gorsze uzyskują wyniki we wszystkich badanych umiejętnościach (oprócz matematycznych).

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, szkoła powszechna, edukacja pozaszkolna, edukacja domowa, kompetencje językowe, umiejętności podstawowe, uczeń
TESE descriptors: primary school, comprehensive school, out-of-school education, home education, language skills, basic skills, pupil
Publikacje:
  • Dąbrowski, M. (red.). (2009). Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzecich klas szkoły podstawowej: trzecioklasista i jego nauczyciel. Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"