Obserwuj
Tytuł badania: |
Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzecich klas szkoły podstawowej: trzecioklasista i jego nauczyciel |
Projekt badawczy: |
- Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzeciej klasy szkoły podstawowej
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Typ badania: |
cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
czerwiec 2008 |
Badacz: |
Mirosław Dąbrowski, Małgorzata Dagiel, Barbara Murawska, Małgorzata Żytko |
Abstrakt: |
Do badania ilościowego sformułowano następujące pytania badawcze: Jaki jest poziom opanowania podstawowych umiejętności językowych dzieci kończących edukację początkową? Jaki jest poziom opanowania podstawowych umiejętności matematycznych dzieci kończących edukację początkową? Jakie uwarunkowania szkolne, zwłaszcza związane z osobą nauczyciela, różnicują poziom osiągnięć szkolnych trzecioklasistów? W zakresie umiejętności językowych zbadano umiejętność czytania, pisania oraz umiejętności gramatyczne i zasób słownikowy uczniów, natomiast w zakresie umiejętności matematycznych: umiejętności rachunkowe, rozwiązywania zadań tekstowych oraz dostrzegania i wykorzystywania prawidłowości. Badanie testowe trwało dwa dni. Na rozwiązanie pojedynczego zestawu (w badaniu wykorzystano dwa: matematyczny i językowy) uczniowie mieli blisko 40 minut. W czasie, kiedy trzecioklasiści rozwiązywali zadania, nauczyciele wzięli udział w ankiecie dotyczącej m.in. sposobów motywowania uczniów do nauki, opinii na temat celów edukacji językowej i matematycznej w klasach I-III, codziennych trudności edukacyjnych. W badaniu wzięło udział 4756 uczniów z 262 klas trzecich z 262 szkół podstawowych, a także 262 nauczycieli nauczania początkowego (próba badawcza wybrana losowo). Wyniki badania potwierdziły m.in. zależność: im rzadziej uczniowie pracują z całą klasą lub w większych grupach, tym gorsze uzyskują wyniki we wszystkich badanych umiejętnościach (oprócz matematycznych). |
Deskryptory TESE: |
szkoła podstawowa, szkoła powszechna, edukacja pozaszkolna, edukacja domowa, kompetencje językowe, umiejętności podstawowe, uczeń |
TESE descriptors: |
primary school, comprehensive school, out-of-school education, home education, language skills, basic skills, pupil |
Publikacje: |
- Dąbrowski, M. (red.). (2009). Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzecich klas szkoły podstawowej: trzecioklasista i jego nauczyciel. Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.