BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT 2013)
Projekt badawczy:
  • Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzeciej klasy szkoły podstawowej
pokaż badania
Kolejne lata cyklu: 2011 2012 2013 2014
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 21 maja 2013
Badacz: Adam Brożek, Joanna Dobkowska, Bartosz Kondratek, Anna Nowakowska, Adrianna Paszkiewicz, Anna Pregler, Anna Puchalska, Dorota Sosulska, Agnieszka Sułowska, Małgorzata Zambrowska
Abstrakt:

W trzeciej edycji Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów OBUT 2013 wzięło udział i przesłało informacje o rozwiązaniach zadań przez uczniów 8 837 szkół z całej Polski, które były zainteresowane udziałem w badaniu. Jest ono realizowane w ramach projektu Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzeciej klasy szkoły podstawowej współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego – Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet III: Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.2.: Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych. Głównym celem badania jest dostarczenie szkołom dodatkowych informacji o poziomie wiadomości i umiejętności ich uczniów kończących klasę trzecią oraz pomoc w diagnozowaniu jakości procesu kształcenia. Służą temu zestawy zadań z języka polskiego i matematyki, badające umiejętności zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Najważniejsze umiejętności zdobywane przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole podstawowej: czytanie – rozumiane jako prosta czynność oraz umiejętność rozumienia, wykorzystywania i przetwarzania tekstów, myślenie matematyczne – umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych, umiejętność komunikowania się w języku ojczystym, zarówno w mowie, jak i w piśmie. Zgodnie z wynikami uzyskanymi w trzeciej edycji stwierdzono, że ogólna łatwość testu wyniosła 0,59 (średni wynik ucznia piszącego test matematyczny wyniósł 10,62 punktu na 18 możliwych). Wykazano również, że najwyższe średnie osiągali trzecioklasiści z dużych miast (11,13), natomiast najniższe – trzecioklasiści mieszkający w miastach do 10 tys. mieszkańców (10,25).

Deskryptory TESE: Polska, umiejętności podstawowe, uczeń, badania edukacyjne, bilans umiejętności, dydaktyka, szkoła podstawowa, szkolnictwo podstawowe, kształcenie ogólne
TESE descriptors: Poland, basic skills, pupil, educational research, skills audit, didactics, primary school, primary education, general education
Publikacje:
  • Pregler, A. (red.). (2013). Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów. Raport z badania OBUT 2013. Pobrane z http://www.obut.edu.pl/artykuly/files/209/IBE_raport_srodki_9%20X-1.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"