Abstrakt: |
W trzeciej edycji Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów OBUT 2013 wzięło udział i przesłało informacje o rozwiązaniach zadań przez uczniów 8 837 szkół z całej Polski, które były zainteresowane udziałem w badaniu. Jest ono realizowane w ramach projektu Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzeciej klasy szkoły podstawowej współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego – Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet III: Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.2.: Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych. Głównym celem badania jest dostarczenie szkołom dodatkowych informacji o poziomie wiadomości i umiejętności ich uczniów kończących klasę trzecią oraz pomoc w diagnozowaniu jakości procesu kształcenia. Służą temu zestawy zadań z języka polskiego i matematyki, badające umiejętności zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Najważniejsze umiejętności zdobywane przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole podstawowej: czytanie – rozumiane jako prosta czynność oraz umiejętność rozumienia, wykorzystywania i przetwarzania tekstów, myślenie matematyczne – umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych, umiejętność komunikowania się w języku ojczystym, zarówno w mowie, jak i w piśmie. Zgodnie z wynikami uzyskanymi w trzeciej edycji stwierdzono, że ogólna łatwość testu wyniosła 0,59 (średni wynik ucznia piszącego test matematyczny wyniósł 10,62 punktu na 18 możliwych). Wykazano również, że najwyższe średnie osiągali trzecioklasiści z dużych miast (11,13), natomiast najniższe – trzecioklasiści mieszkający w miastach do 10 tys. mieszkańców (10,25). |